– Man må tenke nytt og annerledes, og fokusere på mulighetene, sier Elisabeth Bendiksen.

Hun driver Vakre Vene på sjuende året. Hun har vært med siden starten i Storgata i 2010, til flytting midt på Torvet i 2011.

Og i vår doblet de butikklokalene på Torvet med nærmere 100 kvadratmeter. Det hadde ikke gått uten velvilje og god hjelp av gårdeierne Stig Lind og Magnhild Wenaas, som ikke så noen utfordringer mot å slå ned veggene mellom de to gårdene deres.

– De er utrolig rause og så mulighetene. De la tilrette for oss og det er ingen selvfølge i et bygg fra 1893, sier Bendiksen.

Luksus med luft

Ett halvt år etter nyåpningen, ser de effektene av utvidelsen.

– Vi har merket en økning. Det er plass til flere kunder og det føles ikke så ikke så fullt når man kommer inn lengre. Vi fikk anledning til å utvide varesortimentet med større plass og det er luksus å innrede en butikk med mer rom og luft, sier butikkleder og dekoratør Liv-Anne Nordahl.

Butikken drives av ekteparet Bendiksen, men de var meget fornøyde da de hadde sikret seg dekoratøren på laget. Liv-Anne ønsker å skape en opplevelse når man handler her. Hun fokuserer på estetikken i butikken, og i vinduene. Hele innpakningen er en del av konseptet. Varene skal se lekre ut i hop, og danderes etter interiør og farger.

Markedsføring prioriteres også høyt. De legger ned mye arbeid i å ta gode bilder av lokale modeller i klær og sko, som deles i sosiale medier.

Nå jobber de også med å skape et fotostudio i andre-etasje på lageret, som kom med utvidelsen i vår. Slik kan de få de helt rette bildene.

– Nøkkelen til suksess er sosiale medier. Vi har 21.000 følgere på Facebook og ser effekten av det i butikken, sier Richard Bendiksen.

«Shop the look»

Nå ansetter de også en digital markedsfører, som skal styrke profileringen og salget. Sist helg lanserte de dessuten konseptet «Shop the look», der de har jobbet med nettleverandøren for å utvikle en samling av linker til et helt antrekk. Slik trenger nettbutikk-kunden bare å trykke på en link for å bestille hele antrekket i nettbutikken.

– Fram til nå har vi gjort flest direktesalg i butikken, men i fjor og hittil i år, ser vi at nettbutikksalget tar innpå. Per nå er det er omsetningen i nettbutikken som øker mest. I 2017 kommer cirka 40 prosent av omsetningen gjennom nettbutikken, sier Richard Bendiksen.

De startet nettbutikk i 2015, og Elisabeth husker hvor overrasket hun ble da de første gang solgte en kjole på 1. juledag - i nettbutikken! Uten å gjøre en eneste ting.

– Det føltes helt fantastisk! Jeg satt bare hjemme mens vi solgte noe, smiler hun.

Nå har de kunder fra både Østlandet, Vestlandet og Sverige.

Mannfolkparkering

Kanskje har noen lagt merke til det allerede, men de har også fått mannfolkparkering, der mennene kan sette seg med kaffekoppen, mens damene handler. Nylig har de også tatt inn noen klær og sko for menn.

– Vi tester ut interessen, og vi har nå solgt en del til menn også så interessen er der, sier Liv-Anne Nordahl.

De har klart å skape et rykte utenfor byen om en særegen butikk i Harstad. De har hatt tilreisende som kommer til byen kun for å komme i butikken, som de ha fulgt via sosiale medier.

– Vi må klare å være unike og tilby det som andre ikke har, og vi må gjøre folk klar over det, sier de,

De selger på kunnskap og personlig service, med gode råd for et helhetlig antrekk.

De synes alle byer skal ha et sentrum folk kan være stolte av. Tilreisende definerer ofte byen utfra hva de har sett i sentrum av spennende butikker, som de ikke har sett før. For å skape mer folkeliv i sentrum i sommer, satte de også opp bord og stoler utenfor butikken, slik at både forbipasserende og kunder, hadde et sted å sette seg.

– Vi gjorde det bare for at folk skulle ha et sted å samles. Om det sitter folk utenfor, så kan det hende at det kommer flere inn også.

– Vi føler på at det er en positivitet ved at det skjer ting i sentrum nå. Vi har allerede fått til ei attraktiv havn, og det er mye som skal skje her på Torvet fra mars/april. Vi kan leve med en anleggsperiode utenfor dørene selv om det gir dårlig omsetning en periode, fordi vi synes det er en positiv dreining fra kommunalt hold. Vi så allerede i sommer de gule stripene på Torvet. Det skaper litt show at noe skjer, sier Bendiksen.

Les mer om sentrum:

Nordic eiendom: - Vi satser stort fordi vi har tro på Harstad sentrum

Narvesen: - Det stjeles og vi må kaste folk ut

Vakre Vene-suksess, og nå skjer det mer nytt

Stein Lind: - Det verste jeg vet er tomme lokaler

Bysenteret kan bli solgt for 100 millioner til lokal investor

INTERIØR: Elisabeth Bendiksen og Liv-Anne Nordahl vil skape en opplevelse for dem som handler hos dem. Foto: Frank R. Roksøy Foto: FRANK R ROKSOY