- Herlige dager, smiler daglig leder Bente Slåtto Steien fra sin relativt landfaste kontorstol på Stangnesbasen. Hun har hatt sju helikopter i lufta de siste dagene, det vil si hele selskapets kopterstall. Tre av dem i sykkeltjeneste.

- For noen bilder. For noen folk. For en galskap! Slåtto Stein har de siste dagene igjen og igjen hørt franske stemmer gispe av beundring over fjord, fjell- og kulturlandskapsbilder som kan ta pusten fra hvem som helst, og påfunn og aktivitet langs veien som knapt er skuet langs noe idrettsarrangement.

Alvorlig galskap

- Nordlendinger steintullat? Ja det er de, Nei det er de ikke. De har tatt Arctic Race på djupeste alvor, og sluppet løs sin villeste humor og mest kreative deltakelse. På sett og vis kan du si at Arctic Race ikke handler om sykling. Det gjør det også, men folk var klare. De var forberedte, og klare til innsats. Nord-Norge ser Arctic Race som en felles oppgave. Suksessfaktoren er at det er gratis og at alle kan være med. Jeg vet ikke om noe som samler mer. Vi er blitt klar over hverandres fortreffeligheter på et nytt nivå. Jeg visste for eksempel ikke at det fantes en gatekafe i et privathus på Senja hvor du kan stikke innom å få en kaffe og en prat om du er i nærheten. I Spansdalen vet jo alle at man må kjøre med en viss hastighet, ellers ryker hjulkapslene. Der hadde de malt masse hjulkapsler og hengt dem på et svært skilt: «Her er de!»

Steien snakker om helikopterbildene selskapet hennes har vært delaktig i de siste dagene. Førsteoppgaven har vært å følge feltet. Men hovedoppgaven har vært å formidle alt som skjedde langs løypa.

Et korps på en fjelltopp. Ei stridsvogn kjørte om kapp med syklistene. En regnbue i en fontene. En robåt med to snører i brennende sol midt ute på Målselva. Tusen detaljer, tusen påfunn, tusen spektakulære tinder og dype skar, en frodighet fra natur og mennesker som har fått selv de mest snakkesalige franskmenn til å holde munn. Alt ble formidlet fra nesa på et av Heli-Teams helikopter, nok til å øke pulsen på resten av verden i to timer direktesending på dag én og to. Dag tre og fire økte flata til fem timer direktesending. Tilsvarende bilder, et hesblesende tempo, og et vær som - ja et vær som bare er mulig når sommeren har knepet igjen to-tre måneders tid. Alt oppspart nordnorsk sommervær ble pøst inn i lykkerusen under Arctic Race of Norway 2015.

Med tre år til

Heli-Team er har ennå tre år igjen av femårskontrakten med ASO, som nå er vokst fra å være et goodwill-engasjement til et betalt, kommersielt oppdrag. Under de fire dagene fløy Heli-Team inn inntekter på en halv million kroner, sånn omtrent, ifølge Slåtto Steien.

- Det representerer ei relativt brukbar normaluke i høysesongen. Første året var vi ikke med, vi fikk for kort varsel og hadde ikke kapasitet. Det var bedre å være ærlig om det. Et annet selskap fløy, som ikke var fra landsdelen. Vi hadde jo vært med i oppspillet, og bidratt med gratisinnsats for Dybdal og kompani. På et tidlig tidspunkt ble vi svært klare over at det som skulle flys under Arctic Race of Norway var det vi som skulle stå for.

Heli-Team har hatt tre maskiner i gang i forbindelse med Arctic Race. Foruten presseflyging har det vært billøft, VIP-flyging og tilfeldige oppdrag. Men tre andre maskiner var også i sving. Slåtto Steien måtte passe på at sykkelengasjementet ikke gikk ut over tjenestene selskapet leverer til andre kunder.

Magiske dager

Hun er spesielt begistret over at Senja har fått en så god presentasjon under årets løp.

- Har du vært i Ersfjorden? Der kommer det inn spekkhoggere for å sove - med ett øye over vannflata. Jean Etienne, sjefen for ASO, var med. Han var begynte å snakke om at det måtte være mulig å få til en nordlys-tour...

En SMS tikker inn på Slåtto Steiens telefon. «Takk for disse magiske dagene», står det i grønt. Slåtto Steien smiler, og taster et kort svar i retur.

- Det var fra Thor Hushovd. Men i dag begynner høysesongen.

- Unnskyld?

- Javisst. Det har vært noen travle og fantastiske dager, men det er nå alvoret begynner. De siste flygerne kom inn fra ferie i dag, og alle maskinene er ute - så nær som én. Nei den får du ikke ta bilder av, vi har akkurat fått den i hus, og den er ikke lakkert i våre farger ennå, sier hun.

Et av de store oppdragene selskapet er i gang med, er på kraftlinja Statnett bygger mellom Ofoten og Balsfjord. Fire rødlakkerte Heli-Teamkoptere flyr mellom fire og ti timer daglig. Prosjektet varer i tre år til. Det er forresten feil å si at Statnett bygger, det er et italiensk entreprenørselskap som er i sving med ca tusen arbeidere. Det har gjort at vi har ansatt en italiensk flyger, for å skape bedre kontakt mellom norsk og italiensk lynne og væremåte. Vi har ansatte fra Nederland, Sverige og Norge fra før. Det er like viktig å forstå språk som å forstå jobben, så vi har gått over til engelsk som dagligspråk i bedriften.

Slåtto Steien har grunn til å smile. I fjor på denne tida hadde selskapet tre maskiner.

- I fjor omsatte vi for 28 millioner kroner, i år har vi budsjettert med 45 millioner, konstaterer Slåtto Steien.

- Du skulle forresten vært med til Altevann.

- Hva skjer der?

- Vi skal dumpe 250 kubikkmeter sand, så skal dykkere gå ned og forme «fiskereir» - gyteplasser til ørret og røye. Et nydelig vilt- og miljøprosjekt som jeg elsker at vi er delaktig i!

Daglig leder Bente Slåtto Steien og seniorpilot Sondre Nordseth har begeistret en hel verden med fantastiske bilder gjennom fire magiske sykkeldager. Foto: Knut Godø