Det var et imponerende anlegg daglig leder Leif Gunnar Rørvik hos Sulland Harstad stolt kunne vise fram onsdag kveld.

– Dette er akkurat slik som Skoda og Audi-importøren vil et anlegg skal være. Senest i dag var det en representant fra importøren og inspiserte bygget, og vi fikk skryt, sier han.

Det har vært et krevende halvannet år, under byggeprosessen, men nå kan de ansatte endelig se framover.

– Nå skal vi bevise at vi fortjener dette flotte anlegget. Alle sammen gleder seg, og jeg tror vi skal klare å skape den gode atmosfæren som gjør at nye kunder kommer, og de gamle velger å bli, sier han.

Hei og smil

Han innser at de har en vei å går før alle rutiner er på plass, men målet deres er å ha plass på utsiden, god tid til kundene, og alle telefoner skal svares.

– Vi er 38 ansatte, og jeg er sikker på at alle vil gjøre sitt ytterste for å løfte servicenivået. Uansett hvem kunden møter skal de få den samme gode servicen. Kundene skal bli møtt med et hei og et smil, lover han.

Og store mål har bilforhandleren på Sama satt seg.

– I år skal vi selge 700 nye og brukte biler. Det blir krevende, men vi har har fortsatt et stort potensial på VW og Audi. Skoda og nyttekjøretøy ligger vi over landsgjennomsnittet, så på disse områdene må vi klare å holde posisjonen, sier han.

Rørvik sier han har en drøm opp i alt dette. Det er at Audi bilene skal ha ZA-skilt.

– Jeg ser det går mye Audi i regionen, litt for få av disse har lokale skilter. Det blir vår jobb å gjøre noe med, sier han.

For å klare å kapre nye markedsandeler på de forskjellige områdene har de lagt en plan.

- Vi må være der folk er. Det gjelder aviser og nett. Vi er klar over at nettsiden vår ikke holder mål. Den skal opprustes slik at kundene letter finner fram til det de ønsker. Blant annet skal man kunne bestille time på nettet. Målet er å få ned antall telefoner, sier Rørvik.

Odd-Jørn Wogtor fra Kvæfjord har vært kunde siden 1975, han har klart å få med hele familien.

– Kona, to barn og to søstre er alle kunder hos Johnsen-familien. Jeg har ingen forklarin, annet enn at vi fant oss veldig godt til rette, sier han.

Neste bil, en Skoda

En annen kvæfjerding, Paul Arne Anthonsen var innom for å få med seg åpningen.

– Dette er meget flott. Så bra at jeg nok kommer til å kjøpe min neste bil her, men jeg venter nok ett år, sier han.

Fra Sortland kom Oddgeir Johnsen fra A1 Trafikkskole. Han har kjørt Audi i mange år.

– Vi er seks lærere, fem kjører Audi, én VW. Jeg må trekke fram Stein Johnsen som mye av årsaken til at vi drar hit for å kjøpe bil. Hans smil og vennlighet gjør at vi føler hos hjemme, sier han.

Olav Nermark fra Grytøy hadde tatt turen, og han har vært kunde siden 1973.

– De har alltid stilt opp, og gitt meg utrolig god oppfølging. Jeg er på fornavn med alle, og trives veldig godt her. Nå har jeg Skoda, men jeg har kjørt både Passat og Golf, sier han.

Ekteparet Harald og Berit Isachsen slår dem alle. De kjøpte sin første bil hos Johnsen-familien i 1970.

– Vi hadde VW i mange år, men nå har vi Skoda, og er veldig godt fornøyd. Den neste bilen blir en Yeti, sier de.

Fruen er klar i sin tale, for i oktober fyller hun år, vil ikke røpe alder, og da skal de ha ny bil.

– Han Harald er kommet godt i gang med sparingen, ler hun.

I fjor høst åpnet den nye hallen til VW. Den gang ble det behørig markert. Nå er anlegget på nærmere 6.000 kvadratmeter oppgradert/utvidet og det neste som skal renoveres er verkstedet.

Konsernsjef, Arvid Sulland, fortalte til de frammøtte at de så raskt at anlegget på Sama ikke tilfredsstilte kravene til importørene.

- Det ville bli en betydelig øvelse å få anlegget til å bli godkjent. Men det har vi klart. Det har vært halvannet strevsomme år. Men uansett hvor flott anlegget er, er det innmaten som betyr noe. De ansatte. De er alfa omega for at vi skal lykkes med satsingen i Harstad. Anlegget har kostet rundt 30 millioner, sa han.

Han kom samtidig med en advarsel til de ansatte og de fremmøtte kundene.

- Snart starter veipakken. Det skal bygges rundkjøring og tunnel i vår nærhet. Det kommer til å bli mye brøk, støv og omlegging av veier. Men vi skal stå av det også.