Hele 17 prosent av sjuendeklassingene i harstadskolen svarer at opplever mobbing to til tre ganger i måneden eller oftere. Det tilsvarer nesten hver sjette elev som går det siste året på barneskolen.

I fjor var det tilsvarende tallet 14,1 prosent.

Sammenlignet med det nasjonale snittet er 17 prosent et høyt tall. Det nasjonale snittet er på 12,8 prosent, mens fylkessnittet er 16,1 prosent.

15,1 prosent svarer at de har opplevd mobbing av andre elever på skolen de siste månedene. 4,6 prosent svarer at de er blitt mobbet av voksne på skolen, og 5,9 prosent av sjuendeklassingene sier de er blitt mobbet digitalt de siste månedene.

I Elevundersøkelsen er mobbing definert som gjentatte negative handlinger fra én eller flere sammen mot en elev som kan ha vanskelig for å forsvare seg. Mobbing kan være å kalle en annen stygge ting, å holde utenfor, å baksnakke og å slå, dytte eller holde fast.

Dobling i tiendeklassen

På tiende trinn svarer 11,3 prosent at de opplever mobbing to til tre ganger i måneden eller oftere.

Det er en mer enn en dobling fra året før. Da oppga snaut fem prosent av avgangselevene at de opplevde mobbing på skolen.

Det er også noe høyere enn det nasjonale snittet og fylkessnittet på henholdsvis 10,9 og 11 prosent.

På tiende trinn er andelen som svarer at de er blitt mobbet digitalt 7,8 prosent.

8,2 prosent svarer at de er blitt mobbet av andre elever på skolen, mens 5 prosent oppgir at de er blitt mobbet av voksne på skolen.

– Nulltoleranse

Skole- og oppvekstsjef Chris Tandy sier det er nulltoleranse for mobbing i Harstad kommune. Skolene skal stoppe alle tegn til mobbing så raskt som mulig.

– I Harstads skoler jobber personalet kontinuerlig for å sikre et godt og trygt skolemiljø. Alle er forpliktet til å forebygge alle former for krenkelser. Arbeidet er fundert på gjeldende lovverk og de lokale retningslinjene. Retningslinjer for skolemiljø er nylig revidert og er en som en integrert del av kompetansehevningsarbeidet i rektorkollegiet, skriver Tandy i en e-post til Harstad Tidende.

Økning i 9A-saker

Han opplyser videre at resultatene fra elevundersøkelsen brukes aktivt i det forebyggende arbeidet på den enkelte skolen.

– Skolene rapporterer fortløpende til skoleledelsen angående antall mobbesaker (§9A saker) og status. Skoleledelsen ser at økning i uønsket adferd i skolen medfører økning i antall §9A saker, skriver Tandy og fortsetter:

– God kommunikasjon, informasjonsutveksling og jevnlig dialog mellom skole, SFO og hjemmene, skal sikre et godt samarbeid til barnets beste. Tett samarbeid i det helhetlige laget rundt barnet vil bli en viktig suksessfaktor i det videre arbeidet for trygt og godt skolemiljø.