Han har det øverste ansvaret for passasjerer, mannskap og skip, og på grunn av uværet bestemt han seg for å droppe anløpene i Finnmark og bli liggende i Harstad til torsdag, slik at de kan fortsette den opprinnelige ruten sørover.

– Sikkerhet først. Vi hadde egentlig planlagt å ligge i Tromsø, men der var det fullt, og da var valget enkelt. Harstad er en fantastisk havn å ligge i når det er urolig vær. Byen har en lun og skjerma havn, men Harstad mangler mange nok kaier, sier han.

Robertsen jobbet i Hurtigruten i perioden 2002 til 2019. Da mistet Hurtigruten konsesjonen for fire skip og, da ble det en virksomhetsoverdragelse til Havila, og de som jobbet på de fire skipene byttet arbeidsgiver.

– Jeg er tredje generasjon sjømann i familien, Både pappa og bestefar var maskinister, mens jeg ble kaptein. Jeg har seks år da pappa begynte i Hurtigruten. Så jeg har kjent godt til Kystruten hele livet, smiler han.

Havila Pollux ligger trygt i Harstad mens landsdelen rammes av storm. Foto: Odd Leif Andreassen

– Vi er stolte av han

Selv om skipet blir liggende på hjemstedet til kapteinen, blir det lite tid til å farte rundt på besøk.

– Jeg er på jobb, på lik linje som om vi seilte. Det blir litt andre arbeidsoppgaver, men det er alltid noe å gjøre. Men jeg får derimot besøk at familien, noe jeg synes er veldig hyggelig.

Når Harstad Tidende stikker innom kapteinens lugar sitter onkel og tante der. Bjørn Harald Heggen og Merete Klausen Heggen er innom for å se hvordan han har det.

– Vi er veldig stolte av han. Det er godt han er med på å ta sjøfartsyrket videre. Norge var en gang en stor og stolt sjøfartsnasjon, sier de.

For den unge kapteinen er dette blitt en spesiell arbeidsplass. Skipet er ikke bare et skip for han.

– Jeg bodde fire år i Istanbul og fulgte tett byggingen av skipene. Vi fulgte byggeprosessen tett for å sikre oss at vi fikk skipene akkurat sånn vi ville ha dem, sier han.

Det er ikke vanskelig å se på han at han er stolt over sin nye arbeidsplass. Havila Pollux kom i drift i august i fjor.

– Båten har det siste i teknologi, interiøret er i hovedsak levert av norske leverandører, vi har en høy miljøprofil med LNG-gass og batteridrift. Vi har på kort tid klart å skape et veldig godt arbeidsmiljø, sier han.

Pollux lå mandag bak Capella på Larsneset. Foto: Odd Leif Andreassen

– Variert og spennende

Harstadværingen har for tiden et mannskap på vel 60 personer, men antall ansatte avhenger av hvor mange passasjerer som er om bord.

– Som kaptein har jeg et fot på skipet og en fot i landorganisasjonen. Om bord er vi organisert med tre departement, hotell, maskin og dekk. Jeg har en variert og spennende hverdag. Det er hele tiden små og store ting som må løses.

Og en av de som har en viktig jobb, jobber tett med kapteinen, om bord er hotellsjef Else Kristine Tjessem.

– Vi er glade for at vi har kunnet lage et eget opplegg for passasjerene mens vi ligger i Harstad. Selv om passasjerene ikke får med seg hele rundturen virker det som de har forståelse for at vi ikke kan seile i det været som er langs finnmarkskysten, sier hun.

Hun har jobbet i Hurtigruten siden 1997 og i Havila siden 2021.

– Jeg har vært på verftet og deltatt under byggeprosessen. Det var en veldig spennende og givende prosess. Så var jeg så heldig å få lov til å seile to av skipene fra Istanbul til Norge.

Hun forteller at hun ikke kunne tenke seg noe annet enn å jobbe til sjøs.

– Jeg hadde et avbrekk på et år der jeg jobbet på land, men det gikk ikke. Jeg ville tilbake, for det er på skip jeg føler jeg hører hjemme, sier hun.

Hun trekker fram gode kollega, gode arbeidsforhold, og kontakten med mange passasjerene som gjør at hun trives.

– Jeg møter på passasjerer som jeg traff første gang på 90-tallet. Det å jobbe med folk, klare å gjøre dem fornøyd på deres ferie, er utrolig tilfredsstillende. Som hotellsjef er jeg tett på passasjerene og deltar på mye av det som arrangeres om bord, sier hun.

Dramatiske episoder

Hun har aldri følt seg redd på jobb, men hun har vært med på et par skikkelige tøffe runder. (se fakta)

– Jeg var med da Midtnatsol i 2003 holdt på å gå på grunn utenfor Stad og i 2007 da Fram fikk motorstopp og krasjet med et isfjell i Antarktis. Da fikk vi bruk for all sikkerhetsopplæringen. Det var dramatiske timer, men alle viste hva de skulle gjøre, og det berget situasjonene. Jeg var raskt tilbake på sjøen, sier hun.

Hun forteller at Havila-skipene er tatt godt imot av passasjerene.

– De som reiser med oss er opptatt av komfort, god mat, at skipet går stille og at de får sett landskapet gjennom de store vinduene.

Harstad Tidende får en god omvisning i det moderne skipet som ble satt i rute i august i fjor.

Skipet har norske møbler og interiør. Det virker å være gjennomført god kvalitet, skipet har store åpne flater og det er god plass til passasjerene.

– Jeg tror nok at hvis det hadde vært mulig ville skipene vært bygd i Norge, for eieren har satset på Norske produkter så langt det har vært mulig, sier Tjessem.