Salgssjef hos Bil I Nord, Daniel Marhaug, mener den gamle gode bilselgeren er på tur ut.

– I dag drar ikke kundene rundt til forhandlerne for å se på utvalget. I dag sitter de i sin egen stue og finner fram til den bilen de vil ha, sier han.

Han sier at når bilselgeren først møter kunden, har kunden gjort sitt valg, og bilselgers jobb blir å sørge for at transaksjonen går som den skal.

– Konsekvensen av denne endringen er at vi må bli flinkere til å lage de mest spennende annonsene. Salgsprospekt som fenger bilkjøperne når de besøker nettet, sier han.

«Alle» er innom nettet

Det samme sier daglig leder hos Harstad Bil, Vegard Vik.

– I dag bruker vi vel så mye tid på å lage best mulig salgsprospekt som skal på nettet. Det er svært få som skal kjøpe bruktbil, som ikke har vært inne på nettet og sjekket utvalget og prisnivået, sier han.

Mikal Hagerupsen hos Nordvik avdeling Harstad, sier det er svært få som kommer innom for å se på utvalget i butikken.

– Den yngre generasjon har bestemt seg når de kommer. De går rett bort til bilen de fant på nettet og skal ha den. Kunder over 60 år derimot, kan fortsatt stikke innom for å høre hva vi har å tilby.

Kortere salgsprosess

Bruktbilsjef hos Sulland Harstad, Svein Arne Pedersen, sier salgsprosessen med kunden er blitt kortere.

– Vår jobb blir ofte å sørge for at papirene er i orden og omregistere og sørge for at kunden betaler for bilen, sier han.