Styreleder Kirstin L. Mobakken i Troms Bompengeselskap er ikke bekymret over tallene etter knappe to måneders drift av bomstasjonene i Harstad. Innføring av bompenger startet 27. juni i år.

– Først når vi har drevet ett år vil vi kunne gi et helhetlig bilde av trafikkmønsteret, sier Mobakken.

Ikke bekymret

Den gjennomsnittlige årsdøgntrafikken i perioden 27. juni til 31. juni var 55.403, mens trafikken i juli falt til 41.163 i gjennomsnitt per døgn. Fra 1. til 17. august var det samme tallet 45.660.

– Dette er jo ferietid, og jeg ser ingen grunn til å bekymre meg for inntektene. Vi har dessuten så lave renter på lånene til Harstadpakken at det kompenserer for at vi så langt har færre passeringer gjennom bomringen enn forventet, sier Mobakken. Hun registrerer at det også er grunn til å tro at renten vil holde seg lav de neste årene også.

En del av hverdagen

– Hva skjer hvis det skulle vise seg at inntjeningen svikter fordi færre enn forventet kjører gjennom bomringen?

– Jeg har ingen grunn til å tro at det skal skje. Erfaringer fra landet forøvrig viser at når det åpner nye bomstasjoner så tenker bilister seg mer om før de kjører gjennom. Noen velger også  å kjøre sammen til jobb, men etter hvert blir bomringen en del av hverdagen og da gjenopptar folk sitt vante kjøremønster, sier Mobakken.

Nedbetalingstid

– Noen hevder det er et paradoks at politikerne vil at flere skal sykle og gå til jobb, framfor å bruke bil.

– Hvis Bypakken fører til at flere Harstadværinger blir mer aktive, er det flott. Det var jo målet med Bypakken, som skulle gi flere gang- og sykkelveier, sier Mobakken. Og skulle konsekvensene bli varige reduserte bompengeinntekter, er det mulig å forlenge nedbetalingstiden.

Elbiler

Styrelederen mener Harstad har fått en god og billig bompengeløsning for dem som har anskaffet seg Autopassbrikke. Ordningen innebærer blant annet at bilister kun betaler for én passering per time..

Timesregelen er faktisk den største inntektsreduksjonen for selskapet. På andreplass kommer passeringstaket som innebærer, at bilistene maksimum betaler for 60 passeringer per kjøretøy i kalendermåneden. Offentlig kommunikasjon i rute (for eksempel bussser - ikke turistbusser) og sykebiler kjører gratis gjennom bomringen. Det samme gjør bevegelseshemmede og elbiler.

– Jeg har foreløpig ikke oversikt over hvor mye vi taper på at flere kjører elbil. Da stortingsproposisjonen ble laget, ble det neppe tatt hensyn til at antall elbiler skulle øke så kraftig, sier Mobakken.

Hun tror forventningene i Stortingsproposisjonen om 59.400 passeringer gjennom bommen hvert døgn, blir nådd når desember er gått.

Greske faktura

Flere reagerer på at bompenge-regningen er blitt høyere enn forventet. Mange hevder det er umulig å kontrollere fakturaen.

Når bilen er utstyrt med Autopass-brikke skal maksregningen per måned i Harstad være  648 kroner, uansett hvor mange ganger bilisten passerer bommen.

En kvinnelig bilist i området kan dokumentere at hun er blitt  belastet med 65 passeringer – totalt 702 kroner – for månedsperioden 14. juli til 15. august. Før det fikk hun en regning på 237 kroner  for 22 passeringer for perioden 27. juni  til 14. juli.

– For oss som skal kontrollere om regningen er rett, blir dette håpløst når ikke fakturaen følger kalendermåneden, sier hun.

Tregt

Driftssjef Grethe Kleppe i BT Signaal AS i Bergen opplyser at det i oppstarten var store forsinkelser med å få overført antall passeringer til Hålogalandsbrua. Forsinkelsene var på opptil fire uker. Det kan ha ført til at  faktura for perioden fra 15. juli til 15. august kan være belastet med passeringer som er gjort helt tilbake til oppstart 27. juni.

Hun understreker at månedstaket på 60 passeringer følger kalendermåneden.

Det er ikke Harstadpakken selv som fakturerer de passeringene som inngår i en AutoPASS-avtale. Harstadpakkens passeringer med brikke, sendes til de respektive bompengeselskapene en brikke kommer fra. En trafikant som har en avtale/brikke med Fjellinjen (Oslo), Bergen, Trondheim, Hålogalandsbrua, Østfold eller andre, får sine passeringer i Harstadpakken overført til dette bompengeslskapet. Det er ikke alle som har timesregel eller månedstak og faktureringsmønsteret kan være forskjellig fra selskap til selskap. Noen har forskuddsfakturering og andre har etterskuddsfakturering. Noen har fakturering en gang i måneden og andre har flere.

Stort sett korrekt

Kunden kan selv følge med på sine belastede passeringer på websiden til det selskapet de har inngått Autopass-avtalen med. Kleppe opplyser at ingen blir belastet med mer enn de skal. Passeringer som er gjort innen timesregel eller månedstak, blir ikke overført til Hålogalandsbrua

– Det er sjelden vi finner feil på en fakturaen, sier driftssjef Grethe Kleppe.