Eilertsen står i et hull på et par meter i diameter i asfalten i Eriks gate - like ved Harstad rådhus. Der proklamerer han like godt krig mot veiforfallet i byen.
- Biler som kommer ned veien her legger seg utenom disse svære hullene og tar i bruk midlertidig venstrekjøring i krysset. Det er usikkert både for harde og myke trafikanter. Syklister må virkelig passe på, mc-kjørere likeså.
Elendighet
- Vi har 200 kilometer kommunal vei i Harstad. Etterslepet var i 2007, som er det ferskeste tallet jeg har sett, 36 millioner kroner. Nye beregninger skal gjøres i år. Det som er sikkert er at beløpet har økt. Ifølge den kommunale årsrapporten for 2014 bruker vi omtrent det halve på vei og gater som sammenlignbarekommuner gjør, sier Eilertsen.
- Harstads politikere har ignorert veiene våre i årevis, fastslår han, mens biler kjører i vide svinger utenom hullene i Eriks gate.
- Flere eksempler på råtnende asfalt er Tårnveien, Skrubbhågveien og Tore Hunds gate, sier han.
På Frp Harstads facebookside blir publikum bedt om å sende inn eksempler på nedslitte veier, for å få bedre oversikt.
- Én ting er irritasjonen ved å kjøre slalåm mellom asfaltgropene, noe som i seg sjøl er en åpenbar trafikkfare. Det oppstår også materielle skader. Jeg jobber sjøl med biler, og ser skadene på nært hold, sier han.
Som for å understreke Frp-politikerens poeng, smeller det i understellet på en passerende bil, som uheldigvis holdt seg til trafikkreglene og dumpet et hjul ned i det rundt tjue centimeter dype hullet.
Veiløftet
- I en tid der staten gjør tidenes veisatsing i Harstad, er det på tide med en ny giv også på veiene byens politikere har ansvar for.
Den kumulerte 6.-kandidaten på høstens Frp-liste vil ha velgerne med på en dugnad for å hente inn etterslepet, og partiet lanserer nå et ekstraordinært fireårsprogram på i alt 200 millioner kroner.
- Vi har vist at vi tør å prioritere annerledes. Vi vil bruke femti millioner kroner i året på vei, gangfelt, vann og avløp. I tillegg vil vi doble det ordinære vedlikeholdsbudsjettet, sier Eilertsen.
Han mener målet må være en vei-visjon med tilnærmet null hull. I alle fall på noe sikt.
Myke verdier
- Hvordan vil Frp finansiere et så stort veiløft?
- Kulturkutt, konkurranseutsetting og omprioritering av vedlikeholdsposten til vei og infrastruktur. Bare konkurranseutsetting av hjemmeomsorg, sykehjemsdrift og renhold har et innsparingspotensiale på 100 millioner kroner. Med Frp i styring blir det mindre kommunal kultur. Det handler om å bruke skattebetalernes penger mer effektivt.
- Hvordan skaffer Frp seg støtte til forslaget?
- Først og fremst fra velgerne den 14. september, sier Eilertsen.