Sophie Elise skrev i innlegget ”Jeg så en mann med hjertestans” følgende:

«Jeg tror han hadde puls, ikke vet jeg - for hva skal man egentlig gjøre, annet enn å stå å se på? Jeg mener, jeg som person kan jo ikke gjøre noe så da må man bare vente til ambulansen kommer.»

Videre skrev hun:

«Jeg tror dessuten ikke på at førstehjelp virkelig hjelper noe særlig, og i alle fall ikke om jeg skulle ha gjort det. tror det er en oppskrytt greie, og skjønner ikke hvorfor folk bruker tid på å lære seg det.»

Avsky

Mange reagerte med avsky på innlegget. Noen var i nærheten av å skjønne, og skrev at ”hun ikke for alvor kunne mene dette”.

Det ble så mye styr at Sophie Elise valgte å legge ut et innlegg med forklaring på stuntet. Og søndag sendte Norsk Folkehjelp ut ei pressemelding.

«Norsk Folkehjelp syns det var sporty av Sophie Elise Isachsen å stille opp for å spre et viktig budskap om førstehjelp, og reagerer på den hets hun har blitt utsatt for. Samtidig er det viktig å rydde opp i en misforståelse. Kampanjen er betalt av selskapet Norsk Folkehjelp produkt og undervisning som lever av å selge førstehjelpsutstyr og administrere førstehjelpskurs som holdes av Norsk Folkehjelps lokallag.»

Norsk Folkehjelp produkt og undervisning har betalt Sophie Elise 30.000 kroner for å delta i kampanjen.

Tar avstand

– Den hetsen Sophie Elise Isachsen har blitt utsatt for tar vi sterk avstand fra. Tanken bak dette initiativet var å lage et stunt for å få økt bevissthet rundt førstehjelp. Et tema vi anser som viktig å få på agendaen fordi det handler om sikkerheten til hver og en av oss. Vi syns det var sporty av Sophie Elise Isachsen å stille opp for å spre et viktig budskap, og vet at hun her har lagt inn også frivillig arbeid. Her er det særlig en ung målgruppe man har hatt ønske om å nå, og der har populære bloggere en rekkevidde som er enorm, sier fungerende kommunikasjonssjef i Norsk Folkehjelp, Torunn Aaslund.

Norsk Folkehjelp har forståelse for at det er vanskelig å se skillet mellom den humanitære organisasjonen Norsk Folkehjelp og selskapet Norsk Folkehjelp produkt og undervisning.

– Men vi kan betrygge alle som frykter at pengebruk på denne kampanjen på noen måte går på bekostning av vår hjelp til mennesker i nød – det er altså ikke tilfelle, sier Aaslund.