følge direktør Ola Karlsen i Harstad Skipsindustri(HSI), ble et nytt kapitell i bedriftens nå 120 årige historie startet i 2005 da nå avdøde Steinar Hansen fikk samlet et nettverk som var villige til å satse på en modernisering av verkstedindustrien i Harstad.

Mot alle odds

– Etter konkursen i 2005 lå det enorme utfordringer knyttet til videre drift av vekstedet i sentrum. Markedet for nybygg var borte, det meste av anleggene var gamle og nedslitte, og miljøkravene i forhold til opprydding for å komme i gang med ny drift innebar kostnader på flere ti-talls millioner kroner.

–Ny satsing innebar med andre ord en betydelig risiko og krevde mange modige beslutninger, men i løpet av perioden 2005-2010 greide man mot alle odds å gjennomføre nødvendig og pålagt opprydding, forteller Karlsen.

Store ringvirkninger

I den samme perioden var man godt i gang med planene om å utvide tørrdokka, et prosjekt som var kostnadsberegnet til om lag 100 millioner kroner.

– Sluttsummen endte på cirka 150 millioner inkludert en ny kranbane, ett nytt servicehus og ny belysning som ikke var med i det opprinnelige kostnadsbildet, sier Karlsen.

– Denne investeringen har så langt vært en suksess og har bidratt til at omsetningen for Hamek har økt fra 80 til nærmere 120 millioner kroner. Når vi i tillegg vet at hver arbeidsplass i verkstedindustrien genererer tre arbeidsplasser for leverandørindustrien, gir aktiviteten både i dokka og ved anlegget i Samasjøen store ringvirkninger for hele harstadsamfunnet, sier han.

Næringsklynge

Men dagens industrielle behov var mindre plasskrevende enn før, og har frigitt mye areal på den 72 mål store tomta sør i sentrum til annen utvikling. I 2012 presenterte HSI planene for en maritim næringsklynge på området like sør for dokka.

– Vi ønsket å skape en god og innovativ industri- og kunnskapsutvikling, og være et kundegrunnlag for leverandører innen skip og offshore. Målet var å samle produksjon, tjenester og tilhørende kontorlokaliteter på samme plass, sa direktør i HSI, Ola Karlsen til Harstad Tidende i 2012. Planen var å bygge et kontorbygg på 15.000 kvadratmeter og et parkeringshus med plass til 300 biler. Men HSI trengte leietakere.

I dag vet vi resultatet av disse tankene. Statoilbygget når i disse dager planlagt byggehøyde. Andre leietakere i bygget blir Kunnskapsparken Nord og Polarkonsult.

Ny bydel

- Vi har nå tidenes mulighet til å skape en ny bydel som binder sammen Harstad sentrum og Sjøkanten senter. Dette vil være en stor impuls og viktig for sentrum. Våre planer for å utvikle det aktuelle området favner om både kontorbygg med spennende kompetansearbeidsplasser, effektiv kommunikasjon, og et eget kulturkvartal med blant annet skulpturkunst på Stien langs sjøen inn mot sentrum. Vi er allerede i gang i samarbeid med Statoil med kunstprosjektet Lyset i Nord, der skulpturell kunst skal utgjøre en del av innganspartiet til selskapets nybygg, forteller Karlsen og legger til;

– Vi tror på Harstads fremtid og vi tror på egen gjennomføringskraft. Vi har eiere med kompetanse og kapital som er villige til å satse. For å nå våre mål må vi spille på lag i Harstad, og da handler det først og fremst om forutsigbare rammebetingelser, proaktive handlinger og et visst tempo på fremdriften, avslutter Ola Karlsen.

revet: Deler av bygningsmassen like ved inngangsporten er nå revet. Foto: Øivind Arvola. Foto: Øivind Arvola
storsatsing: En rekke bygninger vil reise seg i dette området dersom HSI får planene sine realisert. Skisse: SJ Arkitekter.
Statoilbygget: Dette blir det første bygget på arealet som HSI på skissen over håper å skape en ny bydel. SJ Arkitekter/A3 Arkitektkontor.