Den nyoppstartede bedriften Historier Nordfra vil gjøre Nord-Norge mer synlig.

Bak bedriften står journalist og medierådgiver Ane Høyem. Hun har en mange års erfaring fra NRK og har jobbet med TV og radio i ulike NRK-redaksjoner som Puls, Dagsnytt, samt ved distriktskontorer i Nordland og Finnmark.

Siden 2014 har Høyem vært medierådgiver i den den internasjonale hjelpeorganisasjonen Flyktninghjelpen, som jobber i noen av verdens verste konfliktområder.

– Kan gi et bidrag

Historier Nordfra er rykende fersk, nettsiden var ferdig forrige helg.

– Dette er et prosjekt som handler om å gjøre Nord-Norge generelt, og Vesterålen spesielt, mer synlig, sier Ane Høyem.

Hun skal blant annet drive medietrening og kommunikasjonsrådgivning.

– Håpet er at jeg som tidligere journalist og medierådgiver kan gi et bidrag til å løfte regionen, sier Høyem.

Hun er en lokalpatriot med et hjerte som banker for Vesterålen.

– Det skjer så utrolig mye spennende her, spesielt på næringslivssida. Næringslivet går så det griner. Men jeg tror samtidig at det kunne gått enda bedre, om man var flinkere til å kommunisere utad hva vi holder på med, sier hun.

De gode historiene

Det er her hun vil finne sin nisje: Å fortelle de gode historiene.

– Det jeg har lyst til å jobbe med er både kommuner og bedrifter som har lyst til å komme ut og fortelle hva de arbeider med, sier Høyem.

På nettsiden Historier fra Nord gjør hun intervjuer med folk som på ulike plan har synspunkter på Vesterålen, Nord-Norge og næringsliv i nord.

– Det er ikke en nettavis og jeg er ikke konkurrent til VOL, men når jeg først er journalist er det galskap ikke å produsere innhold. Og dette igjen kan gi et lite bidrag til at vi blir mer synlig, sier hun.

– Lurt å lytte

Høyem har intervjuet NRK-redaktør og bøfjerding Grete Gynnhild Johnsen, VG-redaktør Gard Steiro og Gard Mikalsen.

– Et trekk som er gjennomgående er at alle sier Vesterålen er for lite synlig. Gjennomgående er også det at de mener vi er nødt til å stå mer samla. Og så er det noen som sier at det er for stort fokus på små konflikter. Jeg tror vi gjør lurt i å ta dette inn over oss, sier hun og tilføyer at dette er blant Norges mektigste medieledere.

– I tillegg er det folk som har et forhold til Vesterålen, de er herfra. Det betyr også at de vil oss godt. De har god kjennskap til regionen, men mener vi er for lite synlig. Da tror jeg det er lurt å lytte til det de har å si, sier hun.

I Index Nordland som ble lagt fram tirsdag pekes det på mangel på arbeidskraft.

– Skal vi tiltrekke oss arbeidskraft, de nye folkene som vi trenger, og få folk til å komme hit, er det å bli synlig en god strategi, sier hun, og peker på at Index Nordland viser at regionen har den nest svakeste utviklingen i tilflytting av unge voksne.

– Dette er attraktive tilflyttere. Da tror jeg vi må gjøre noe, sier hun.

Omdømmebygging

NRK har ikke noe distriktskontor i Vesterålen og det er langt ned til riksavisenes redaksjoner i hovedstaden. I Nord-Norge og i vår region finnes et hav av gode historier, men både geografi og ressurser kan spille inn, når disse blir værende ufortalt.

– Jeg håper jo at det finnes et marked for kommunikasjonsrådgivere i Vesterålen. Ellers har jeg et problem, ler hun og tilføyer at i næringslivet er man nok bevisste på at der er noe å tjene på å løfte profilen sin med tanke på rekruttering.

– Jeg tror når det gjelder konflikter så har hele Nord-Norge mye å tjene på å ikke bare si at vi er rause, men å være raus. Nå er ikke jeg politiker, men det er ingen som tjener på at det skapes et bilde av konflikter, sier hun.

Lofoten har gjort en kjempejobb på omdømmebygging.

– Det er som Gard Steiro sier, når han forteller til folk at han kommer fra Vesterålen, så må han si at det er regionen som ligger ved Lofoten for at folk skal klare å plassere det geografisk, sier Høyem.

Fortjener nasjonal oppmerksomhet

Men i Vesterålen foregår det saker som fortjener nasjonal oppmerksomhet.

– Jeg har veldig lyst til å jobbe med fiskerinæringa, og finne de gode historiene å fortelle. Hvor mange er det som vet at Øksnes er Norges skreikommune nummer én? Det som skjer i Øksnes, og den snuoperasjonen øksnes-samfunnet har gått gjennom, er formidabel, fra konkurser til enorm vekst. Den veksten som har skjedd i havna der de siste ti-femten årene er helt fantastisk, sier hun,

Hun har alltid hatt ei klar holdning som journalist:

– Å møte folk med hva er deres historie, hva er kjernen og hva er det de renner for. Jeg tror det å bli mer synlig handler om å fortelle historie. Og vi har så masse å ta av, fra de små reiselivsbedriftene som er noen perler, til Norges torskekommune, som virkelig fortjener nasjonal oppmerksomhet, sier hun.