Elisabeth og Richard Bendiksen startet som mange andre bedrifter, med to tomme hender. De gjorde det bare i en litt annen rekkefølge.

Før de etablerte selskapet Vakre Vene i 2010 og flyttet inn i andre etasje over Juvelen Spa hadde de allerede vært på messer i Oslo og handlet inn varer.

– Ønsket å utvikle oss

–Der handlet vi inn møbler og interiør som skulle matche klærne vi solgte i butikken, sier Elisabeth og Richard.

–Vi hadde naturligvis bestemt oss for å satse på å etablere en klesbutikk, da vi mente det var marked for dette i Harstad, men hadde ikke etablert selskapet Vakre Vene enda. Det viste seg at timingen for en etablering var god, og vi skaffet oss raskt en solid kundebase.

– Men vi ønsket å utvikle oss videre, og startet jakten på nye lokaler. Vi fikk etter hvert tak i det lokalet vi ønsket oss, og flyttet høsten 2011 inn i lokalet på Hoelhjørnet, forteller de to.

Formidabel vekst

Det skulle vise seg å være et lurt valg. Fra 2011 og frem til 2015 økte omsetningen med cirka 1 million kroner årlig. De neste årene har de opplevd en formidabel vekst, som sett utenfra må fortone seg som et rent eventyr. Fra 2015 til 2016 økte omsetningen med 4 millioner. I 2017 opplevde Vakre Vene en ytterligere økning på 4,5 millioner, og omsatte i fjor totalt for 15,8 millioner. Butikken har i dag 4 ansatte, men vil gå til ansettelse av to til i løpet av året.

– Når ut til et stort marked

Richard og Elisabeth mener mye av årsaken til denne veksten handler om å benytte seg av de mange muligheter som ligger i bruk av sosiale medier som salgskanaler.

–Vi har blant annet hatt stor suksess med markedsføringen av nye produkter i vårt sortiment på Facebook, der mulighetene for å profilere sko og klær når ut til kunder langt utenfor byens grenser.

– Dette har resultert i en eksplosiv vekst i omsetningen via vår nettbutikk, som har blitt en stor suksess. Her når vi ut til et stort marked, og sender daglig ut varer til kunder over hele landet.

– Men fortsatt er det et stort potensial for ytterligere omsetningsvekst i nettbutikken, mener Elisabeth og Richard. Og legger til:

Synlighet vikt for suksess

– Etter at vi fikk utvidet butikklokalene i gå-gata har vi også hatt en betydelig omsetningsøkning i butikken. Denne utvidelsen har blant resultert i at vi nå får presentert en langt større bredde i vårt utvalg for kundene, noe mange har gitt utrykk for at de setter stor pris på.

– Å være synlig er også en suksess for å lykkes. Derfor har vi utvidet åpningstidene, og er positive til alle aktiviteter som bidrar til å trekke folk til sentrum.

– Og med den beliggenheten vi har kan vi vel neppe ønske oss bedre og mer synlige lokaler lokaler, sier de.

Selv om veksten har vært stor, er begge klar på at intet tre vokser inn i himmelen.

–Det nytter ikke å lene seg bak og være tilfreds med tingenes tilstand. Vi kan ikke bare stå på stedet hvil, men må hele tiden være på hugget og tenke nytt, sier Richard.

–Jeg har et sterkt konkurranseinstinkt, og ønsker å lykkes med det jeg driver med, skyter Elisabeth inn.

–Men sammen er vi et godt team som pusher hverandre og diskuterer oss imellom dersom vi er usikre på noe.

–Fremover har vi en rekke planer og ideer. Noen av disse vil vi røpe i løpet av kort tid, mens vi holder kortene tettere til brystet på andre ideer, sier Elisabeth og Richard Bendiksen.

sksess: Richard og Elisabeth Bendiksen har opplevd sterk vekst hos Vakre Vene de siet to årene. Viktige faktorer bak veksten mener de skyldes deres satsing på nettbutikken og profilering via Facebook. Foto: Andreas Isachsen Foto: Andreas Isachsen