At det tok hele seks år før de kom i gang skyldtes ifølge Gjeitanger først og fremst at de jaktet på det riktige lokalet å starte opp i.

–Forutsetningene for å starte et nytt spisested var i utgangspunktet flere. Vi ønsket å ha et ben ekstra å stå på i tillegg til Hoelstuen.

– Men det viktigste var at et nytt spisested skulle ha hovedfokus på servering av kortreist nordnorsk mat, sier han.

– Hun valgte å ta utfordringen

– Vi har de aller beste råvarene like utenfor stuedøren. Fersk fisk, kjøtt, grønnsaker, frukt og bær av en kvalitet du skal lete lenge etter å finne andre steder.

–I tillegg var det viktig for oss å finne den rette til å drive stedet. Vi lette vel og lenge, uten å lykkes, inntil min kone Siv og jeg fant ut at vi måtte prøve å overtale vår datter Chanett til å komme hjem.

– Hun var allerede i bransjen gjennom jobben hun hadde i Oslo, men valgte etter noen overtalelsesrunder å ta utfordringen, forteller Nils Arthur.

– Strømmet til fra dag en

– Det var med litt blandede følelser jeg vendte nesen hjemover, forteller Chanett Sandberg Gjeitanger.

– Jeg visste ikke helt hva jeg gikk til, hvordan dette ville gå. Jeg hadde sett for meg å reise tilbake til Oslo etter ett år.

2017:?

– Men fant fort ut at dette var både gøy, lærerikt og givende. Det ble rett og slett noe langt mer enn det jeg hadde sett for meg.

– Jeg hadde helt ærlig ikke regnet med at det skulle bli så populært som det vi har opplevd.

– Fra dag en strømmet gjestene til, fra vi åpner til langt på natt. Vi skjønte raskt at skulle vi klare å drive plassen optimalt, måtte vi endre på planer og rutiner for å få det til å gå rundt, sier Chanett.

– Manglet et tilbud som dette

Bark spiseri og bar har utvilsomt truffet noe hos oss harstadværinger som vi kanskje manglet. Det tror i hvert fall Nils Arthur, Siv og Chanett kan være årsaken til suksessen.

–Byen manglet kanskje et tilbud som dette. Spesielt har vi slått godt an i aldersgruppa 35–60 år, men også yngre gjester finner veien hit. Vi tror også vi har truffet godt med menyen, som vi har fått utrolige mange tilbakemeldinger på er både god og variert.

– I tillegg har vi en egen tavlemeny, der kokkene våre får utfolde seg å lage spennende retter, forteller de tre som også peker på servitørene som en viktig suksessfaktor.

– Kjøkkenet kan lage så god mat som det bare er mulig, men dersom ikke gjestene blir tatt godt hånd om av servitørene, blir heller ikke besøket hos oss en suksess.

– Her har vi vært utrolig heldige, noe som sikkert er en av årsakene til at så mange velger å komme tilbake hit, mener de.

– Var i overkant optimistisk

Barks popularitet gjenspeiler seg også gjennom den nærmest eksplosive omsetningsøkningen de har opplevd. Første hele driftsår (2014) endte omsetningen på nesten 9,5 millioner. I 2017 var denne økt til nærmere 14 millioner. Bedriften har i dag 30 ansatte fordelt på 14 årsverk.

– Jeg trodde jeg var i overkant optimistisk da jeg budsjetterte med seks millioner i omsetning det første driftsåret, forteller Nils Arthur.

– Siden har det bare «baillet» på seg. For å fortsette den positive veksten må vi jobbe videre på det vi har startet. Vi har fortsatt noen timer midt på dagen vi kan fylle opp med flere gjester.

– Men det aller viktigste vi må gjøre er å opprettholde servicenivået både på maten og personalet. Klarer vi det er forutsetningene for ytterligere vekst til stede, sier Nils Arthur Gjeitanger.

matlaging: Daglig leder Chanett Sandberg Gjeitanger er i likhet med pappa Nils Arthur Gjeitanger nøye med at maten skal smake. Til høyre kjøkkensjef Magnus Bruun Arnesen. Foto: Andreas Isachsen