Turen tar rundt to måneder. Når båten kommer til Norge skal den innom et verft i Larvik for å få montert på den elektriske gravemaskinen og få gjort siste finish.

Fartøyet er hypermoderne og miljøeffektivt på 79,5 meter og en lastekapasitet på 3.800 dødvekttonn (dwt). Båten vil ha et mannskap på seks og en lærling.

Det er drevet av flytende naturgass, noe som reduserer uslipp av NoX med over 90 prosent, SoX med over 99 prosent og Co2 med cirka 25 prosent. Det er installert batteribank for hybrid drift, noe som gjør at MV Vigdis H kan losse helelektrisk og på den måten redusere lokale utslipp med 100 prosent.

Fartøyet er unikt og er et av de første bulkbåtene som vil seile på flytende biogass. Årsaken er at rederiet har inngått en intensjonsavtale med Rå Biopark sitt nye anlegg i Skibotn. Biogass er et 100 prosent bionøytralt drivstoff som hentes ut fra energi fra husholdninger og næringsliv.

Harstadbedriften Polarkonsult har designet båten. Foto: Polarkonsult

Med den nye teknologien sørger det lokale rederiet for redusere miljøavtrykket.

Den miljøvennlige teknologien gjør at fartøyet erstatter cirka 1,5 millioner liter diesel per år.

Polarkonsult har designet båten, og det er bygget ved Wuhu Shipyard Kina.

Seaworks-konsernet eies 100 prosent av Martin Hokland og søsteren Helene Hokland. Det omsetter for 340 millioner, sysselsetter 120 sjøfolk og 15 personer i administrasjonen.

Vigids H går inn i flåten av seks bulkskip og i tillegg har selskapet driftsansvar for fire kabelfartøy.