Sammen med Forsvaret skal bedrifter fra Nord-Norge for første gang flytte produksjon av tidskritiske reservedeler ut i felt.

I en container på Elvegårdsmoen i Bjerkvik sitter Kjell Mikalsen fra verkstedbedriften Bamek. Han er klar til å agere.

Mikalsen sin jobber er å sørge for at en ødelagt del fra et militærkjøretøy blir omgjort til en datafil med all nødvendig informasjon for produksjon av en helt ny del.

Målet er at innen få timer etter et kjøretøy har havarert skal det kunne brukes i strid igjen.

Skal øke forsvar- og stridsevnen

– I verste fall kan et kjøretøy bli stående i dager og uker før det blir reparert, sier prosjektleder Bjørn Erik Rønhaug i Arena Nord Utvikling i en pressemelding.

Han forteller at ambisjonen er at i løpet av den pågående øvelsen skal bedriften demonstrere hvordan sivile bedrifter kan være med å øke forsvars- og stridsevnen vår.

Prosjektet som nå er i gang under øvelsen tar i bruk teknologien Additive Manufacturing. Dette er bedre kjent blant folk flest som 3D-printing og kan produsere deler og utstyr i en rekke materialer.

– Vil oppstå feil

I denne omgangen vil prosjektet ta for seg Mercedes-Benz feltvogner og CV 90 pansrede kjøretøy.

– Det vil oppstå feil og behov for reparasjoner. Det skjer alltid.

I tillegg produseres det ikke lengre reservedeler for eldre kjøretøy.

– Når Forsvaret velger å levetidsforlenge utstyr ut over det opprinnelig planlagte, slik som for eksempel de aktuelle feltvognene, er vår teknologi en svært aktuell måte å løse behovet for reservedeler på.