Tirsdag var Gudmundsen i møte med representanter fra havneadministrasjonen og deler av havnestyret for å bli nærmere orientert om innholdet i de to forslagene som ligger i sentrumsplanen.

Han mener Harstad som by ikke har noen tid å miste i forhold til igangsetting av havneutbyggingen.

Paradoks

– Ikke minst sett opp mot hva andre byer har gjort, og planlegger å gjøre, i forhold til utvikling av sine havner. I Tromsø innvesteres det for mange hundre millioner kroner, Narvik har på det nærmeste fullført en storstilt havneutbygging mens det i Bodø planlegges en havnesatsing på et areale på 2600 dekar.

- Sammenlignet med Harstads planer om et areal på 14 dekar blir det nærmest et stort paradoks at man ikke kan enes om helt nødvendig utbygging, som sikrer at havna også i fremtiden kan benyttes som et nav i sjøtransporten i regionen.

– For at Harstad skal kunne få sin del av den veksten som landsdelen forøvrig er inne i, er det viktig at havneutbyggingen kommer i gang så raskt som mulig, mener Gudmundsen, som sitter som medlem av kirke, utdanning og forskningskomiteen på Stortinget.

Helt urealistisk

Han mener Harstad Havns forslag til utbygging er det mest økonomisk realistiske å få til, samtidig som det har de beste havnefaglige fundamentene på plass.

– Jeg har fortsatt til gode å se en kostnadsovesikt over administrasjonens forslag, men at den på grunn av tidsperspektivet på utbyggingen vil bli vesentlig dyrere enn havnas forslag, kan det vel neppe herske tvil om.

- Jeg har også fått med meg at det er presentert et tredje forslag kalt ”Lille Venezia”, som heller ikke har synliggjort noe kostnadsestimat, men som på meg virker helt urealistisk å få realisert. Jeg tror ikke jeg bommer med mye dersom dette alternativet viser seg å koste minst en halv milliard kroner, sier Gudmundsen.

Best forankret

Han er glad over å ha registrert at havna og administrasjonen ser ut til å komme i dialog om den videre prosess.

– Med bakgrunn i kommunestyrevedtaket som ble fattet i juni, er det viktig at man finner sammen for å få igangsatt dette prosjektet.

- Mitt inntrykk sett utenfra, er at det hersker liten tvil om at de fleste av byens innbyggere er enige i at havna sårt trenger en opprusting og utbygging.

- Når det nå er fattet et vedtak om å gå for det havnefaglig best forankrede alternativet, som i tillegg kan realiseres innen få år, bør man snarest komme i gang med utbyggingen.

- Havna har ingen tid å miste i forhold til konkurransen fra andre byer i Nord- Norge, mener Gudmundsen.

utfylling: Området av Harstad havn som er tenkt utfylt er innenfor spissen av Larsneset til dit hurtigbåten legger til i dag i venstre billedkant, totalt om lag 14 mål. Arkivfoto: Tore Skadal Foto: Tore Skadal