Klima og forurensningsdirektoratet mener det må gjøres grundige vurderinger i det tidligere omstridte området før det åpnes for leteboring. Naturen er sårbar og det er tidvis vanskelige naturforhold i området.

Det er viktig at det gjennomføres kartlegging av bunnforhold i de områdene hvor dette mangler, før det tas stilling til om petroleumsaktivitet er miljømessig tilrådelig, mener Klif, som også vil ha på plass tilfredsstillende beredskap mot akutt forurensning hvis området åpnes for leteboring.

– I de kystnære områdene er det kort avstand og drivtid fra et eventuelt oljeutslipp til sårbare miljøressurser. I de nordlige delene er det lang vei å frakte oljevernutstyr og tidvis vanskelige værforhold. Her kan også olje fraktes mot iskanten, sier Ellen Hambro, direktør for Klif.

Klif mener konsekvensutredningen må inneholde mange nok scenarioer slik at miljørisikoen fra akutt forurensning utredes grundig.

Det er viktig å få modellert oljedriften og vurdere konsekvenser for fisk, sjøfugl og strand for flere relevante scenarioer. De må gjenspeile de forskjellige utfordringene i området, og dekke ulike utbyggingsalternativer, lokaliseringssteder og typer utslipp.

Før oljeleterne slipper til i følsomme biotoper i sørlige Barentshavet må det grundige vurderinger til, krever Klif. Foto: Statoil