I trange farvann er det lagt fartsbegrensninger på all trafikk, og i området fra Kulturhuset til Harstadbotn er farten begrenset til fem knop.

Altfor ofte registrerer havna at fartøyer holder mye høyere fart inn og ut av Harstadbotn. Det skaper voldsomme bevegelser for båtene som ligger fortøyd ved den nye moloen i indre havn.

Flere av båteierne som har leid plass ved moloen, har klaget over store bevegelser i båtene som følge av hekkbølger.

Frykter ulykker

– Havna har mange tusen anløp i løpet av året. Det sier seg selv at når mange fartøyer holder for stor hastighet i indre havn kan det oppstå skader på andre båter, og det kan oppstå ulykker. Dette håper vi å unngå ved å informere, sier havnesjefen.

Bølgene som dannes etter en båt kalles hekksjø. I hastigheter lavere enn fem knop utgjør ikke hekksjø noe stort problem.

Men når farten øker, kan hekkbølger skape farlige situasjoner.

Holdningsendring

– Vi må endre holdningene til båtfolket som ferdes i dette området. Realistisk sett er det lite annet havna kan gjøre enn å be folk om å holde seg til fartsgrensen. Når det gjelder straffetiltak er det noe politiet må ta seg av, sier havnesjef Hagenlund.

Han ber flere aktører skjerpe seg kraftig. Det gjelder både større fritidsbåter, Forsvarets båter og en del fartøyer knyttet til fiske og havbruk.

– Vi har vært i kontakt med en av verstingene, og vedkommende båtfører la seg skinnflat og lovet bot og bedring, forteller Hagenlund.

Havna har forståelse for at blant annet utrykningsbåter har behov for å kjøre fort når personer skal fraktes til sykehus, men generelt skulle de fleste ha tid til å senke hastigheten når de befinner seg i havneområdet.

Havnesjefen har tro på at en positiv debatt om fartsgrense i indre havn kan bidra til at det blir tryggere og bedre trafikkmiljø til glede for alle brukere av det nye anlegget.

En ny fartsforskrift for hele kommunens sjøområder er under arbeid. Denne vil bli iverksatt innen utgangen av året og vil gi politiet de nødvendige fullmakter for å gripe inn. Havna håper imidlertid at båtførerne endrer holdninger og opptrer med større aktsomhet uten at det skal bli nødvendig å blande inn politiet.

Råkjøring: Mange bryter fartsgrensen når de kjører i, og forbi, indrehavna i Harstad. Det vil havnesjefen til livs. Foto: Knut Godø