Det var på den flotte gang- og sykkel og busstraseen opp til Mølnholtet at den politiske marsjordren «godt nok» oppsto i Harstadpakken.

Gang- sykkel og busstraseen er 650 meter lang, og har kostet 21 millioner kroner.Det omfatter også infrastruktur som vann- og kloakkrør. Den var i utgangspunktet kostnadsberegnet til vel 14 millioner.

Tok grep

Godt nok-begrepet ble beordret av gruppeleder Kari-Anne Opsal i Arbeiderpartiet. Hun bor i Breivik, og går daglig tur med hunden opp den nye traseen.

– Det var nettopp det arbeidet som er gjort med denne veibiten, og med steinleggingen i rundkjøringen i Kanebogen, som gjorde at jeg begynte å tenke godt nok. For vi kunne fint ha klart oss med en langt enklere løsning, mener Opsal.

I et informasjonsmøte med Statens vegvesen i fjor slo hun fast at heretter skal det være slutt på å flotte seg, nå skal prosjektene gjøres enklere og rimeligere.

Delt trase

Hun er ikke den eneste i området som reagererer på den råflotte veien som har to adskilte felter for gang og sykkelvei, pluss en egen trase for bussene. Her er det forbudt for biler å kjøre.

– Det burde være nok med ett enkelt gang- og sykkelfelt. Jeg tenker på alle tiltakene de andre tiltakene i Harstadpakken som kanskje må kuttes fordi de første prosjektene, inkludert Mølnholtet, blir så dyre. Syklistene og bussene burde etter min mening ha delt busstraseen. Det er tross alt ikke så altfor ofte det kjører busser her, sier naboen.

Godt nok

Harstad Maskin AS har vært entreprenør for arbeidet i Mølnholtet.

– Kunne arbeidet med den 650 meter lange traseen ha vært gjort billigere, prosjektleder Roger Moe i Harstad Maskin?

– Hvis ett gangfelt ble kuttet, kunne kostnadene ha vært redusert med minst 3 millioner, sier Moe. Utover det vil han ikke kommentere saken.

Fred Erik Fredly er kommunens prosjektleder for Harstadpakken. Han sier føringene for traseen ble lagt da reguleringsplanen ble vedtatt i 2014.

– Dette er det største kommunale kollektivprosjektet i hele Harstadpakken. Det skal inneholde kjørevei for buss, sykkelvei og fortau. I januar neste år starter bussene å gå for fullt denne traseen, sier han.