I løpet av helga ble det klart for ansatte hos Statoil i Medkila at de satt på et oljefunn som kom til å skape overskrifter mandag - nytt funn i Barentshavet.

Og det knappe ni måneder etter at Skrugardfunnet ble lansert, cirka 100 kilometer nord for Snøhvit-feltet i Barentshavet. Det er rekordraskt.

Mandag morgen kom pressemeldingen som fant veien til toppen av alle avis-nettsider: Ny oljeprovins i nord.

Seier

- Dette er ikke en seier bare for leteorganisasjonen i Medkila. Det er en seier for hele miljøet og organisasjonen som selskapet har bygget opp her i Harstad, sier letedirektør for Barentshavet, Knut Harald Nygård til ht.no.

Da hadde han overbragt nyheten til 60 ansatte var samlet i operasjonsrommet.

- Alle avdelinger og fagfelt drar veksel på hverandre. Jeg vil påstå at vi har en unik, åpen og typisk nordnorsk måte å forholde oss til hverandre. Vi drar veksel på tvers av alle avdelinger, mener Nygård.

Denne holdningen har ført til det nye funnet. Statoil anslår volumene i Havis-brønnen til å ligge på mellom 200 og 300 millioner fat utvinnbare oljeekvivalenter.

Mer kunnskap

På radio og tv har konsernsjef Helge Lund uttalt flere ganger at dette funnet sammen med funnet av Skrugard betyr at selskapet har mer eller mindre knekt koden til Barentshavet.

- Vi har boret nær 90 brønner i området, og vist stor utholdenhet. Dette har gitt oss god kompetanse og forståelse av Barentshavet, sier Lund.

Og forståelsen og kunnskapen sitter hos de ansatte i Statoil i Harstad.

Inspirerende

- Vi ser det i interessen fra hele huset når spennende resultater fra leteboring kommer inn. Folk flokker til operasjonsrommet for å få med seg hva som skjer i de avgjørende øyeblikkene. En utrolig inspirasjon for oss alle, sier Nygård.

Han mener at dette viser at selskapet er på rett vei, og at tyngdepunktet dreier mer mot nord.

Han kan ikke si noe om utbygging eller ringvirkning, annet enn at volumene er så store at de er kommersielt driv-verdig.

- Vi kommer til å bruke flere år på å utrede feltet, så det er for tidlig å si noe nå om hvordan driften skal skje.

Letedirektør for Barentshavet, Knut Harald Nygård Foto: Kjell Magne Angelsen
Foto: Statoil