Torsdag i forrige uke la områdedirektør for utbygging i Statens vegvesen, Stein Johnny Johansen, fram prislappen for hva det nye krysset ved Harstad/Narvik lufthavn, Evenes vil koste. Dette skjedde da en rekke aktører var samlet på flyplassen for å diskutere kortsiktige løsninger på det de mener er en uakseptabel situasjon for trafikksikkerheten i og rundt flyplasskrysset.

Kostnadsberegninger gjort av Statens vegvesen viser at det vil koste 345 millioner 2021-kroner for den permanente løsningen. I motsetning vil den midlertidige løsningen koste 68 millioner 2021-kroner.

Den permanente løsningen inneholder følgende:

  • Kanalisert kryss med fire felt inn til ny rundkjøring i Normann Skoglunds vei

  • Ny vei til flyplassen ledes i ny bru over Nautåa og videre under ny bru på E10

  • Avsluttes i ny rundkjøring ved flyplassen

  • Gang- og sykkelvei langs hele Flyplassveien

  • Vei under brua for tilkomst til arealene på vestsiden av ny E10

  • Avkjøring til Forsvarets flystasjon opprettholdes

Den midlertidige løsningen inneholder følgende:

  • Planfri kryssing av E10 mellom Evenes flystasjon, Harstad/Narvik lufthavn, Evenes og næringsområdene

  • Veibru over Nautåa med separat gangfelt

  • Ny gang- og sykkelvei koples til eksisterende veinett mot Harstad/Narvik lufthavn, Evenes og næringsområdet

  • Gang- og sykkelveien krysser under dagens E10 i midlertidig undergang

Kilde Statens vegvesen

Usikkert når avgjørelsen faller

Verken den permanente eller den midlertidige løsningen er med i gjeldende Nasjonal transportplan (NTP) eller i Statens vegvesen gjennomføringsplan. Det er ikke aktuelt å ta utbyggingsprosjektet i OPS-kontrakten for Hålogalandsvegen.

Områdedirektøren sier til Harstad Tidende at de må se nærmere på hvor langt deres budsjetter strekker til før de kan ta en eventuell avgjørelse.

OMRÅDEDIREKTØR: Stein Johnny Johansen i Statens vegvesen. Foto: Ronald Johansen / iTromsø

– Når faller avgjørelsen?

– Det tør jeg ikke si. Om ikke alt for lenge forhåpentligvis. Hvis man går for den permanente løsningen, kan det hende at vi må vurdere om det er plass i neste NTP, sier Stein Johnny Johansen i Statens vegvesen.