HARSTAD: Det hevder Frps ordførerkandidat Hanne CS Iversen. Hennes tolkning av kommunestyrets omstridte havnevedtak fra 24. juni må sies å være spesiell, i alle fall sammenlignet med det andre sentrale politikere har gitt uttrykk for.

To viktige punkt

- Slik jeg ser det, er det kun to elementer vi har vedtatt, uttalte Frp-lederen i torsdagens møte i kommunestyret.

Trafikkløsninga var den viktigste årsaken til at Hanne CS Iversen og hennes parti i juni støttet Høyres utspill om å legge havnestyrets utbyggingsalternativ til grunn for det videre arbeidet med Sentrumsplanen.

- Ved å legge riksveien rett fram, fra Storgata, over torget og ned i ei rundkjøring i Sjøgata, vil vi oppnå god glid i trafikken. Rådmannens forslag innebar en uakseptabel og enda mer kronglete kjøring i sentrum enn vi har i dag, påpeker Hanne CS og hennes partifeller.

Det andre viktige punktet for Frp er at kommunestyret 24. juni bestemte hvordan den nye kaifronten skal utformes, med en helt ny kai for hurtigrutene.

Fritt fram?

- Ellers kan vedtaket ses på som en idé-skisse. Det har vært mye snakk om parkeringsplasser.

- Men vi har ikke tatt stilling til hvordan vi vil bruke det området som skal utfylles. Jeg mener vi må bruke tida framover til å oppnå enighet om hvilke løsninger som vil være de beste for byen og dens innbyggere. Det er egentlig veldig trist at dette har utviklet seg til en så alvorlig politisk krangel, mener Frps gruppeleder.

Om hennes tolkning skulle legges til grunn, synes det åpenbart at arbeidet med Sentrumsplanen vil dra ytterligere i langdrag.

”Ingen kommentar”

Helge Eriksen, havnestyrets leder og Høyres ordførerkandidat, var torsdag lite villig til å kommentere utsagnet fra Frps gruppeleder om at nå er det ”kun fantasien som setter begrensninger” for havneutbygginga.

- Jeg forholder meg til kommunestyrets flertallsvedtak fra 24. juni. Av de sju punktene framgår det klart at det er havnestyrets alternativ som skal legges til grunn i det videre arbeidet med Sentrumsplanen, påpeker Eriksen.

Han gir honnør til rådmann Hugo Thode Hansen, som har laget en plan for hvordan kommunestyrets vedtak skal følges opp. Helge Eriksen innser imidlertid at det ikke er mulig å oppfylle ei av de forutsetningene han la til grunn da han i juni fremmet sitt omstridte forslag.

- Før kommende årsskifte må kommunestyret få seg forelagt en detaljert reguleringsplan for det utfylte området i havna. Den må blant annet inneholde forslag til ei moderne havneløsning, ei skjermet fritidshavn, trafikkløsning, passasjerterminal i tråd med fylkeskommunens ønsker. Og: Hvor stor del av arealet som skal brukes til henholdsvis grøntareal, parkeringsplasser, boliger og boligformål, heter det i ett av punktene i kommunestyrets vedtak.

- I dag ser jeg at en slik detaljplan neppe blir ferdig i år. Vi får bruke litt mer tid, slik at alle punktene i vedtaket blir oppfylt, sier havnestyrets leder.