I tillegg kommer en rekke personer fra eksterne aktører som Aldesa, Harstad Maskin og Onos.

Lønnskostandene bare i vegvesenet er på 34.9 millioner kroner. Konsulentene har til nå kostet 83,8 millioner. Oversikten viser at veldig mange av de holder hus i andre deler av landet.

– Hvorfor kjøpes det så stor andel av konsulenttjenester fra andre steder enn i Harstad og omegn?

– Disse tjenestene kjøpes inn etter forutgående konkurranse og/eller basert på Statens vegvesens rammeavtaler. Lokale firma har enten ikke vunnet fram eller hadde ikke nødvendige kvalifikasjoner, sier prosjektlederen.

Ifølge Haugland gjelder det samme innkjøp av for eksempel mobiltelefon. Det er kjøpt inn rundt 30 telefoner til nærmere 200.000 kroner.

Kostnadene for arbeidsklær er på nærmere 160.000 kroner. Lite av mobiler og klær er kjøpt lokalt.

– Vi er forpliktet til å bruke sentrale innkjøpsavtaler. Type og utforming er standardisert med vegvesenets logo og merking.

Det er også verdt å nevne at tomtekjøp har kostet nær 50 millioner kroner. Grunnerverv langs Riksveien og Hagebyen har kostet langt mer enn budsjettert.