I år står kvæfjerdingen utenfor landslaget i paragliding. Det skyldes skade i fjor, som satte piloten på bakken.

Sist helg leverte Trondsen en råsterk søknad. Sammen med fire andre utøvere satte han norsk rekord og nordisk rekord i deklarert mål - altså et forhåndsbestemt mål. Turen fra tettstedet Hvittingfoss i Kongsberg til Lillehammer var på 176 kilometer - én kilometer mer enn den gamle rekorden.

Trondsen ga seg ikke med det. Han fløy like gjerne videre og tok ikke bakken før 189 kilometer var oppnådd etter sju timer i lufta. Det var både flystedsrekord fra Hvittingsfoss og personlig rekord for Trondsen.

Prestasjoner

– Med fire rekorder på en dag, kan jeg vel si at jeg fikk lønn for strevet, sier Trondsen.

Han har fått en flying start, boktavlig talt, på året. Tidligere i vår deltok han i en verdenscupkonkurranse i Brasil, og ble beste nordmann med tiendeplass av 130 deltakere. Det er Trondsens beste internasjonale prestasjon. Nasjonalt har han bronse i norgesmesterskap fra 2014, og sammenlagtseier i norgescupen i 2011 å vise til. I helga er det første runde av årets norgescup.

Rekordturen fra Kongsberg til Lillehammer rangerer han høyt på lista over opplevelser i lufta.

– Det er mer utfordrende å treffe et forhåndsbestemt mål enn å fly fri distanse. Du er tross alt mer låst og det krever nøye planlegging, sier Trondsen.

Planlegging

Før avreise sjekket Trondsen og medpilotene værmeldingene på en god måte. Forarbeidet ga uttelling.

– For å si det slik: Det er ikke nok å ta en rask titt på yr.no. Vi innhentet data om lufta, stabiliteten i lufta, temperaturgrafer oppover i atmosfæren, og bestemte hvor det var best å fly ut fra vindretning, vindstyrke, kartstudier og tolkning av hvilke fjell eller åser som ga best solstråling. Vi er alltid på utkikk etter temperaturforskjeller, som skaper oppdrift, sier Trondsen.

Med andre ord er det ikke bare å sette i gang og håpe på det beste - ikke om du har en rekord i sikte.

– Vi fløy som et lag og i formasjon for å finne løft. Det er letter å jakte oppdrift og finne varmluftsbobler som stiger til værs når flere samarbeider, sier Trondsen.

I flytsonen

Han innrømmer at troen på rekord ikke var stor før avreise fra Hvittingfoss.

– Jeg anslo at det var 30 prosent sjanse for å lykkes. Andre piloter lo faktisk av oss da vi kunngjorde målet.

– Først da vi passerte Dokka og fikk såkalt magic air - linje med kontinuerlig løft i 10-12 kilometer - skjønte jeg at de kunne gå. Da jeg så Mjøsa var jeg sikker, sier Trondsen.

Aldri før har han flydd over 150 kilometer i Norge. Da målet på 176 kilometer til Lillehammer var nådd, klarte Trondsen å stige til 2000 meter. Han så ingen hensikt med å avbryte flyvingen og gå inn for landing.

– Jeg måtte jo bruke høyden til noe fornuftig, og besluttet derfor å maksimere lengden på turen.

Den ble 13 kilometer lenger enn planlagt, og Trondsen havnet i et hyttefelt som lå øde vest for Rena.

Gode råd var dyre, men mest av alt hadde han flaks.

– Jeg så på kartet og regnet ut at det ville ta seks timer å gå for å komme til Brumunddal. Siden det var sent på søndagskvelden, var hyttefolket forlatt. Det var ikke ett menneske eller en eneste bil å se. Jeg belaget meg på en lang gåtur. Heldigvis var det en hytteeier som hadde glemt noe og kom tilbake. Jeg fikk haik tilbake til Hamar, humrer Trondsen.

Da var det så sent på kvelden at han ikke kom seg hjem til Kongsberg. Det kostet noen kroner å ta inn på hotell for natten.

– Men denne kostnaden tok jeg med glede. Det er tross alt ikke hver dag at jeg setter fire rekorder i en og samme flyvning, sier Kvæfjord-mannen, som er bosatt på Kongsberg.