Det mener leder for styret i Harstad havn, Helge Eriksen.

Han fikk bekreftet at hans styre var inne på et riktig spor, da havna i Tromsø offentliggjorde de nye planene for terminalområdet på Prostneset.

- Det er interessant å registrere at også i Tromsø er de avhengig av et samarbeid med privat virksomhet for å komme i mål med utbyggingen. Det er enorme investeringer som skal til for å få ei tidsmessig og god havn, sier Eriksen.

Kjøpesenter

Akkurat som i Tromsø satser også Harstad havn på å enten selge eller feste ut tomter til privat virksomhet i havneområdet. Det er allerede kjent at Nordic har planer om et kjøpesenter på Larsneset. Her er utbyggeren godt i gang med samtaler med både kommunen og med Harstad havn.

I tillegg til dette er det også en dialog med fylkeskommunen om et terminalbygg for hurtigrute, hurtigbåter og langdistansebusser i havneområdet.

- Her gjør vi det samme som de gjør i Tromsø, nemlig å bygge ut dette i samarbeid med fylket, sier Eriksen.

Han ser for seg at det blir en oppstillingsplass for langdistansebussene (flybyssen, buss til Lødingen, Bodø osv) utenfor terminalbygget. I tillegg til dette blir det rom for enda flere bygg på kaia.

- Det er viktig for meg å understreke at det ikke blir aktuelt å bygge inn det gamle administrasjonsbygget på kaia. Det skal fortsatt være et viktig signalbygg for byen, sier Eriksen.

Folkeliv i havna

Han håper det blir et yrende folkeliv i det nye havneområdet.

- Jeg ser for meg en rekke småbutikker i dette området. Her vil det også bli flere parkeringsplasser. Tunnelen gjennom Harstadåsen skal ikke ta bort trafikken til sentrum. Men det er all gjennomgangstrafikken som skal bort. Tungtrafikken til Trondenes, Sama og Borkenes skal vekk fra sentrum. Det skal også satses betydelig på bedre bussruter, slik at vi totalt sett får et bedre og mer miljøvennlig sentrum, sier Eriksen.

Han tror ikke det blir store problemer med å få interessenter til å bygge i det nye havneområdet.

- Spesielt ikke etter at Statoil gjorde det klart at de flytter til sentrum. Vi har allerede hatt interessenter som vil bygge, sier Eriksen.

Men før alt dette eventuelt vil skje, så skal sentrumsplanen vedtas.

Det er ingen hemmelighet at det er uenighet mellom havnestyret og arbeidsutvalget for sentrumsplanen om havneutbygginga. Her pågår diskusjonen fortsatt.

- Det er ikke sikkert at havna får hundre prosent gjennomslag for sine planer, men jeg tror på en løsning. Det viktige er at løsningen gir havne gode arbeidvilkår og at den er økonomisk bærekraftig, sier Eriksen.