Saksbehandler Børge Weines i areal- og byggesakstjenesten kan foreløpig ikke si hvor mange parkeringsplasser i sentrum som vil forsvinne når reguleringsplanen for sentrum iverksettes.

Innsigelser fra Statens vegvesen har ført til at parkeringsbestemmelsene er strammet inn. Det betyr at når kommunen i fremtiden skal øke antall parkeringsplasser, skal dette skje gjennom parkeringsanlegg i fjell ved innkjøring i Havnegata, parkeringshus i Fjordgata og parkeringshus i Hans Egedes gate.

Parkeringsstrategi

– Gateparkering skal bevares i størst mulig grad. Likevel er det slik at kommunen, gjennom å vedta Harstadpakken, har forpliktet seg til tiltak som kan medføre at enkelte plasser må avvikles. Omfanget av dette vil først bli klart i forbindelse med detaljregulering av sykkeltrase gjennom sentrum.

Det blir i fremtiden ikke tillatt å etablere midlertidige parkeringsplasser på rivingstomter eller på andre ubenyttede tomter. Innenfor sentrumskjernen skal parkering i hovedsak legges under bakken eller samles i felles parkeringsanlegg.

Sentrumsplanen anbefaler at det utarbeides en parkeringsstrategi. Her skal det konkret avklares virkemidler som kan brukes for å utnytte parkeringskapasiteten optimalt.

For å imøtekomme innsigelser til kollektivtrafikken fra fylkeskommunen, er det foreslått å avsette eget areal til kollektivknutepunkt på en utfylling ved Kai 1. Dette medfører at areal som var regulert til parkering og park, endrer formål. Planen gir mulighet til utfylling av et nytt havneareal som overstiger det som blir berørt av arealet som avsettes til busser. Distriktsbusser skal kjøre innom knutepunktet, som ligger nær venterommet i havnebygget.

Frikjøp

Den tidligere kommuneplanen for sentrum inneholdt mulighet for frikjøp av areal til lekeplasser. Det har Fylkesmannen i Troms sagt nei til fordi det ikke er hjemmel i lovverket for en slik ordning. Sentrumsplanen endres derfor til at private kan få mulighet til å benytte offentlige friområder (grøntareal) dersom de opparbeides eller oppgraderes.

Planen tar også høyde for prosjektet småbåthavn og flytemolo. Småbåthavna skal benytte servicefunksjoner i tilknytning til Ottar Håløygs plass. Her skal det også etableres parkering for bobile. Det er ikke lagt opp til at småbåthavna skal ha egne parkeringsplasser. Brukerne må benytte offentlige parkeringsplasser i området.

El-biler og sykler

Planen krever at alle parkeringsanlegg med 10 oppstillingsplasser eller mer, skal utstyres med lademulighet for el-bil for minst 10 prosent av plassene.

Det skal også legges til rette for offentlig og privat sykkelparkering i sentrum. Parkeringsplassene for sykkel skal ligge så tett opp til inngangene som mulig. Syklene skal kunne låses til en fast innretning, og minst halvparten av syklene skal plasseres under tak.

Havnivået

I kommuneplanen er det også tatt grep for å sikre bygg mot framtidig stormflo. Alle konstruksjoner, tekniske installasjoner og infrastruktur skal bygges slik at de tåler tidvis oversvømmelse med sjøvann. Når avløp planlegges skal det være tilstrekkelig fall fra sluk og ut til påkoblingspunkt. Kommunen krever at fallet må være 90 centimeter.