- Nei, i så måte er vi i samme båt som Statens vegvesen.
Kritisk til veipakkekutt
Må ha mer
- Nei, så langt er vi ikke kommet. Dette er en del av den gjennomgangen som prosjektledelsen nå skal gjennomføre. Vi har hele tiden hatt som forutsetning at alle delprosjektene skal gjennomføres. Men slik det ser ut nå, så er vi høyst sannsynlig avhengig av ekstra finansiering.
Johansen og Fredly sier kommunen følger fremdriftsplanen og styrer ut fra den pengesekken de har fått til disposisjon.
- Så får vi se hvor langt pengene rekker.
- Har dere satt opp en prioriteringsliste?
- Vi har en liste over de kommunale delprosjektene som vi forholder oss til. Den fungerer også i grove trekk som en prioriteringsliste. Den endelige prioriteringslista er det opp til prosjektledelsen å bestemme. Denne vil være klart i løpet av høsten.
16000 bompengebrikker på plass
En rekke tiltak
Harstadpakken inneholder en rekke tiltak for gående og syklende langs kommunale veier i Harstad. Disse prosjektene finansieres som en del av Harstadpakken, men Harstad kommune har ansvaret for planlegging og gjennomføring av prosjektene, det vil si gangveier, sykkelveier, kollektivtiltak og stengebommer. Det vil si bommer på kommunale veier der det ikke skal betales bompenger. For hele pakken har kommunen 160 millioner å rutte med. St. Olavs gate og Kongsveien er allerede ferdig. Det samme er alle fem stengningsbommene. Nå er de i gang blant annet i Landsåsveien (Harstadbotn), Mølnholtet (Medkila) og i Gangsåsveien.
- Vil utvide varigheten til bompengeringen
Kollektivsatsing
Mølnholtet i Medkila, fra Statoilbygget og opp mot Øvre Holtet, er det største enkeltprosjektet innenfor den kollektivsatsingen som Harstadpakken inneholder. Der skal det bli sykkelvei med fortau. I tillegg skal det være et kjørefelt for buss.
- Kollektivpotten inneholder mange bussholdeplasser og busskur. Bare i Landsåsveien er det seks stopp - tre opp og tre ned. I tillegg velger vi å skifte ut gamle rør og ledninger der vi ser at dette er nødvendig, slik at vi slipper å grave opp igjen om kort tid, sier enhetslederen og prosjektlederen. De hadde helst sett at pengene rakk til alt på lista.
- Vi hadde for tynt grunnlag i 2011
Nytt om veipakken
Når det gjelder prosjektene som Statens vegvesen nå arbeider med, så opplyser de at Skaunveien i Kanebogen, fra Riksvei 83 og opp mot Kanebogen skole, skal kobles på rundkjøringa innen midten av juli.
Rundkjøringa i Margrethe Jørgensens vei skal etter planen asfalteres i løpet av neste uke. Samtidig får Margrethe Jørgensens vei (ned mot Byggmakker) ny asfalt. Da vil rundkjøringa fungere som normalt, men den blir ikke endelig ferdig før all tunnelsteinen er kjørt ut av tunnelen, en eller annen gang i løpet av 2017.
Her er lista, som også er en grov prioriteringsliste:
Tiltak på kommunale veier:
● St. Olavs gate
● Fagerliveien
● Landsåsveien - Novkollen
● Kongsveien – Landsåsvn
● Rødbergveien
● Skarveien
● Gangsåsveien
● Stalheimveien – Gamle Ridevei
● Grønnliveien - Gml. Stangnesvei
● Steinveien – Grønnebakkan
● Ruggevikveien – Los Holtes vei
● Heia – Natthusveien – Vinsjveien m/flere
● Los Holtes vei og Dvergfuruveien
● Bjørnebåsen – Skogveien
● Samasjøveien – Trodenskjoldsveien – Havnegata
● Rundkjøring Shell Åsby
Kollektivtiltak:
● Mølnholtet
● Bussholdeplasser kommunale veier
● Kryssutbedring St. Olavs gate/Seljestadveien
● Endeholdeplass, hvilebuer Ruggevik og Trondenes
Bomstasjoner:
5 kommunale stengningsbommer