Utenlandske gjestedøgn til Nord-Norge har hatt en eventyrlig vekst på 378 prosent siden Innovasjon Norge og partnere begynte å markedsføre nordlyset i 2006. Antall gjestedøgn har gått fra vel 48.000 i 2006 til 232.000 i vintersesongen 2016. Og veksten ser ut til å fortsette denne vinteren.

Eventyrlig effekt

– Nordlyskampanjene våre har hatt en eventyrlig effekt. Sammen med våre hovedpartnere, Hurtigruten, NordNorsk Reiseliv og Avinor, har vi klart å skape vekst og etterspørsel i en sesong som tidligere nærmest lå brakk turistmessig, sier Cathrine Pia Lund, direktør for Merkevaren Norge i Innovasjon Norge.

Veksten fra utlandet er fordelt utover alle de tre nordligste fylkene. Finnmark har hatt en økning på 188 prosent og Nordland en økning på 253 prosent utenlandske gjestedøgn mellom 2006 og 2016. Den største veksten har Troms opplevd. I vintersesongen 2016 var det 618 prosent flere utenlandske gjestedøgn i Troms, sammenlignet med 2006.

Mens Tromsø posisjonerer seg som verdens nordlyshovedstad, er vi så vidt kommet i gang i Harstad. Japanerne kom først.

– Det er bare to år siden vi begynte å selge vinteropplevelser i Harstad. Men vi ser at interessen er der, og vi tilbyr nå flere steder i nærheten der det er mulig å kjøre ut busser med gjester som vil oppleve nordlyset.

Det sier Gro Dagsvold i Visit Harstad. Stedene er Lavvo Camp på Aunfjellet og Aurora Summit Lodge på Sollifjellet. Begge drevet av Pekka Johnsen i Aktiv Events. I tillegg viser Tore Ruud på Elgsnes fram nordlyset der det speiler seg i havflata.

– Med andre ord, Harstad er på begynnerstadiet?

– Det kan du godt si. Men vi kommer sterkt. Om kort tid kommer det charterfly med turister fra Storbritannia. Flere av dem vil oppleve nordlyset, sier Gro Dagsvold.

Attraktive turister

Nordlysturistene er svært attraktive turister da de bruker mye penger på ferien sammenlignet med andre turister. Gjennomsnittlig bruker en utenlandsk nordlysturist 2.560 kroner i døgnet. Totalt la turister til Nord-Norge igjen 1,6 milliarder kroner i regionen i vintersesongen 2016.

Før denne sesongen lanserte Innovasjon Norge nordlyskampanje i ti internasjonale markeder, og håper på ytterligere turistvekst.

– For mange har nordlyset i Norge blitt en av de store ferieopplevelsene som man må oppleve i løpet av livet. Vi ser at nordlyset i Norge har fått stor oppmerksomhet i internasjonale medier og har blitt kåret av flere som en av de beste ferieopplevelsene i verden. Dette er en posisjon vi har jobbet hardt for, og som vi skal jobbe målrettet for å beholde, sier Cathrine Pia Lund.

Årets kampanje er bygd opp rundt en film med den amerikanske musikkprodusenten Jon Brown, som i fjor vinter tok med seg innspillingsutstyr og reiste fra California til Nord-Norge for å oppleve nordlyset.

– Det har vært gjort en fantastisk innsats i landsdelen av ulike aktører som har utviklet et bredt spekter av attraktive opplevelser og aktiviteter vinterstid. Årets kampanje er bygd opp rundt denne filmen, som på en veldig nær og fin måte uttrykker den magiske følelsen Nord-Norge gir, og alt man kan oppleve her vinterstid, sier kampanjeansvarlig Catherine Foster.

sterkt: – Vi startet sent, men kommer sterkt, sier Gro Dagsvold i Visit Harstad. Foto: Frank R. Roksoy