Båten går mellom Kjeldebotn i Ballangen og Tårstad i Evenes, tar 30 passasjerer og går sju ganger tur/retur over Ofotfjorden. I juli måned opplever de ei passasjerøkning.

Rimelige billetter

Skipper Jakob Fjelldal forteller at trusselen om en nedleggelse av ruta har skapt en del negativitet. Han vil derfor gjøre folk oppmerksom på at MS «Sjøsprint» fortsatt er i drift, og den er populær som aldri før.

– Vi har det hektisk, og det hender at vi må gjøre doble turer for å få fraktet alle over fjorden. Mange er interessert i billettprisene, og de er fortsatt 65 kroner per tur og halvparten for barn og honnør, altså ikke mer enn en kaffekopp. Disse prisene kommer i hvert fall til å være slik til Hålogalandbrua blir tatt i bruk.

Klimagevinst

Årlig frakter MS «Sjøsprint» omkring 14.000 passasjerer over fjorden, og Fjelldal mener sambandet både er svært nyttig for de reisende, og ikke minst betyr det en solid klimagevinst.

– For dem som skal reise med fly, er det særdeles praktisk å ta denne båtturen på ti minutter og så bli hentet med buss på Tårstad. Ellers har vi mange servicefolk innen forskjellige bransjer som bruker båten. De kommer kanskje fra Harstad til Kjeldebotn for å gjøre en kjapp jobb, og så kan dra tilbake så snart de er ferdige. Uten oss hadde de måtte kjøre bil i mange timer.

Skaper arbeidsplasser

Alternativet for flypassasjerene hadde vært å kjøre til Narvik og så ta buss derfra.

– Jeg tror det hadde blitt smått med parkeringsplasser for dem. Et annet moment for å beholde denne rute i framtida, er at den er med på å skape arbeidsplasser, blant annet for Evenes Buss AS. Når Forsvarets utbygging på Evenes er realisert, vil der sikkert bli arbeidsplasser som folk fra Ballangen kan være interessert i. Da vil hurtigbåtruta bety mye med tanke på den tida folk vil måtte bruke til og fra arbeid, sier skipper Jakob Fjelldal.