Kaizers Orchestra. Foto: Trym Ivar Bergsmo

Mange lurte på hva som gikk galt da PA-anlegget ble mutet da Pristine gikk i gang med å spille sin femte og siste låt, men i stedet måtte forlate bakgårdsscenen med uforrettet sak.

Kom med større sceneproduksjoner

– Vi booket Pristine fordi vi elsker det de gjør, ikke for å ydmyke dem. Jeg håper vi kan hente dem til byen igjen snart. Det fortjener både Pristine og publikum, sier festivalsjef Jan Santocono.

Han beklager sterkt at Pristine måtte forlate scenen før de fikk avsluttet sitt planlagte sett.

Men det hadde sine årsaker.

– Vi var tvunget til å forandre på spilletidspunktene til Daisy Cutter og Pristine og det hadde sin årsak i at både Status Quo og Kaizers Orchestra begge kom med større produksjoner enn opprinnelig planlagt. Vi åpnet derfor dørene et kvarter tidligere, siden det allerede var kø utenfor, og vi framskyndet spilletidspunktene til både Daisy Cutter og Pristine med ti minutter. Begge disse bandenes utstyr sto på scenen samtidig, slik at det ene bandet bare kunne plugge ut, og det andre plugge inn — noe som var unnagjort på fem minutter. Det gikk dessverre utover Pristine som hadde fått ny spilletid fra klokka 19.40 til klokka 20.10. Når de hadde fullført sin fjerde låt som tikket inn på ti minutter var klokka 20.09, og da ble PA-anlegget mutet, det var rett og slett ikke rom for en låt til, sier Jan Santocono.

Se bilder fra Bakgården 2013

– Kunne oppleves kaotisk

– Status Quo hadde mange sjefer med seg og det var mange krisemøter underveis. Da turnémanageren fikk se scenen og ble oppmerksom på at også et av Norges største band skulle på scenen samme kveld, sa han «You guys are insane», men han innrømte etterpå at vi gjorde det umulige mulig, forstetter festivalsjefen.

– Alt vi hadde planlagt i månedsvis, måtte vi forandre på da vi fikk beskjed fra Kaizers Orchestra at de ville komme med en A-produksjon i stedet for en B-produksjon siden dette var deres siste spillejobb i Nord-Norge, samt at vi fikk beskjed fra Status Quo sitt management bare ti dager i forveien at de også kom med en større produksjon enn avtalt. Jeg kan godt skjønne at dette kunne oppleves noe kaotisk for publikum, men takket være gutta i AudioLight og våre fantastiske frivillige gjorde vi det umulige mulig. Det var seksten mann som rigget ned utstyret til Status Quo og det var gjort på 20 minutter, og etter enda 20 minutter var alt lastet inn i traileren. Det var så effektivt gjort at vi fikk skryt fra Status Quo, som var veldig fornøyd med hele opplegget. Kaizers Orchestras utstyr var også rigget så effektivt at de strengt tatt kunne gått på scenen ti minutter tidligere.

Likevel fornøyd

Til tross for utfordringene, er festivalsjefen likevel strålende fornøyd med årets festival, den femte i rekka.

– Selv om Status Quo sitt management mente vi var gale, gikk alt veldig bra, og bandet var strålende fornøyd da de reiste. Vi er dessuten glad for at Kaizers Orchestra tok med seg A-produksjonen, for i tillegg til at de leverte en fantastisk konsert gjorde produksjonen seg veldig godt visuelt som avslutning på festivalen. Bandet roste både folk og publikum i etterkant. Det gjorde for øvrig alle bandene. Og spesielt var Åge Aleksandersen veldig raus, han mente kvelden hadde vært magisk og at Bakgården var helt unik som festival. Jeg syns alle bandene gjorde en fantastisk jobb, og vi har fått mange fantastiske tilbakemeldinger fra publikum, og selv om Pristine var uheldige, fikk også de utrolig bra tilbakemeldinger fra publikum. Og når også bandene er fornøyd, da kjenner man at jobben har vært verd det. Men uten de frivillige hadde det ikke vært mulig, sier Jan Santocono.

Harstad Tidende 20. august 2013