Initiativtaker til aksjonene er blant andre Mediebedriftenes Landsforening, heter det i en pressemelding fra konsernledelsen i Polaris.

– Russlands invasjon av Ukraina har kostet mange mennesker livet. Hundretusener er på flukt og krigen skaper stor usikkerhet i Europa. Massiv desinformasjon fra Russland gjør at kritisk og uavhengig journalistikk er viktigere enn noen gang.

– Derfor ønsker vi å støtte journalister i krigssonen og gir 500 000 kr på deling til WAN-IFRA og the Cazeta Wyborcza Fundation, sier konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch.

Stampen Media, Polaris Medias virksomhet i Sverige, har valgt å donere 500.000 kroner til Redd Barnas arbeid i Ukraina.

– Alle barn i Ukraina er i umiddelbar fare når volden eskalerer. Redd Barna er på plass for å gi hjelp under de grusomme forholdene som råder. Vi vil bidra til å støtte denne livsviktige innsatsen, sier konsernsjef i Stampen Media, Johan Hansson.