I åtte måneder har den gamle skøyta M/S Varodden lagt på havets bunn ved den gamle fergekaia på Refsnes. Men havets bunn er ikke dypere enn at den 50 fot lange og 13 tonn tunge båten er godt synlig, både på flo og fjære. Nå krever de 100 innbyggerne i bygda at skøyta fjernes.

Vemodig og ekkelt

- Jeg legger ikke skjul på at vi er utålmodige. Dette er en fjord vi er stolte av, og som vi ønsker ren og ryddig. Frykten er at båten skal bli liggende, og det godtar vi ikke.

Det sier Arvid Norskott. Han var vitne til at båten sank den 14. desember i fjor.

- Det var både ekkelt, vemodig og trasig å se båten gå ned. Samme dag snakket jeg med eierne og uttrykte min frykt for at den kunne bli liggende. Det garanterte de ikke ville skje, sier Norskott.

Samtaleemne

Han får støtte av Kåre Evensen og Ellen Anthonsen. De sier at båten er det store samtaleemnet i bygda.

- Nå må både kommunen og kystlaget ta tak. Båten er en trussel for andre som skal legge til her, den er en mulig forurenser og den pynter ikke akkurat opp i området. Selv redningsflåten har lagt på vår eiendom siden skøyta gikk ned, sier de.

Forurensningskilde

Kvæfjord kystlag eier kaia der M/S Varodden ligger. Leder i kystlaget er Terje Mikalsen.

- Eierne av båten bare kom og plasserte båten her. Men vi ble enige om en leiekontrakt. Før jul i fjor sa vi opp kontrakten og ga eierne beskjed om å fjerne skøyta. Det lovte de, noe som ikke skjedde. Vi har nå fått purring fra Kvæfjord kommune, og kommer til å gå videre med saken.

- Hva skal dere gjøre?

- Vi vet ikke helt. Men kaia vår er beslaglagt, og sånn kan vi ikke ha det.

- Hvilke maktmidler har dere?

- Det er jeg usikker på. Men vi skal gjøre alt vi kan for å få båten fjernet i løpet av kort tid, sier Terje Mikalsen.

- Varodden har vært et sant mareritt

- Jeg forstår bygdefolkets frustrasjon, men de skal vite at jeg jobber hardt for å få båten bort.

Det sier Vivi-Ann Sandnes Eggum. Hun kjøpte skuta gjennom Gamnes gård i 2006 for å bruke den til reiseliv og opplevelser. Det ble vanskeligere enn hun hadde trodd.

- Samtidig dukket det opp seks-syv andre båter som skulle drive med det samme. Det kunne ikke gå, sier hun. Båten hadde kaiplass i Harstad havn, men måtte flytte da høyhusene skulle bygges.

- Da kontaktet vi Kvæfjord kystlag og fikk en avtale om å legge Varodden ved den gamle fergekaia.

- Kystlaget hevder dere bare kom og plasserte båten der, uten avtale.

- Det stemmer ikke. Vi hadde selvsagt skrevet avtalen før vi gikk båten til Refsnes og har hele tiden betalt både kaileie og strøm. Noe annet ville vært helt urimelig, sier Sandnes Eggum.

Så, 14. desember 2016, får hun telefon om at båten er i ferd med å gå ned. Hun drar øyeblikkelig til Refsnes, der hun ser skuta krenge over før den synker.

- Da oppdager vi at kontakten til landstrømmen er tatt ut. Da fungerer heller ikke lensepumpa som holder båten fri for vann. Dette har vi anmeldt, men så langt har vi ikke hørt noe fra politiet, sier Sandnes Eggum.

- Var båten forsikret?

- Det er ikke mulig å få forsikret en båt som er eldre enn 20 år og lengre enn 50 fot og som det ikke er næringsaktivitet knyttet til. Derfor blir den økonomiske belastningen stor. Jeg har vært i kontakt med mange aktører, blant annet HRS, SP-maskin, Forsvaret og dykkere for å sjekke pris på heving, og det vil koste opp mot 1 million kroner. Så mye penger har jeg ikke. Men nå har jeg kontakt med et dykkerselskap i Harstad som skal se på hva som skal til for å få lenset skuta slik at det er mulig å få den flytende. Målet er så å få den fraktet hit til Nordreisa der jeg bor. Her skal Varodden i så fall bli starten på det kystkultursenteret som Harstad ikke var særlig interessert i, sier Vivi-Ann Sandnes Eggum.

redningsflåta: Flåta ligger fortsatt på Ellen Antonsens eiendom, åtte måneder etter at båten sank. Foto: Frank R. Roksoy