Trendspotter og framtidsstrateg Magnus Lindkvist blåste meg helt av banen under Harstadkonferansen 2014. Denne høyreiste, mørke og ekstremt kjekke svensken var, med sitt imponerende kunnskapsnivå, som en uforløst rockestjerne som tørstet etter å trollbinde sitt publikum. Jeg er blitt hans fan.

Magnus Lindkvist utfordrer meg og mitt tenkesett for hvordan jeg forholder meg til framtiden. De fleste er så travle i sine yrkesliv at de ikke har tid til å se lenger frem enn det neste kvartalet. Kortsiktige belønningssystemer bidrar over tid til kortsiktig tenkning. Og når kravet om fornyelse til slutt kommer, når man kikker i bakspeilet og ser at konkurrentene bytter fil for å kjøre forbi, da er det for sent. Vi har ikke flere gir. Lindkvist lanserer en enkel regel for framtidstenkning. «Du må tenke like langt bak som du ønsker å tenke framover». Han viser til eksemplet med Nokia som hadde 20 år med framgang. De ble late og arrogante. Plutselig hadde de alt å miste, og i slike posisjoner mister man det gjerne.

Kom deg ut av komfortsonen for å møte framtiden

Ser man på de som virkelig klarer å skape noe nytt, så kommer de gjerne fra kaos, konflikter og friksjon. Et godt eksempel på dette er hvordan Facebook ble grunnlagt. I oppstarten var det ikke mye harmoni og late dager. Lindkvist hevder at man ikke må være redd for konflikter når man skal skape eller utvikle nye ideer. Friksjon og motstand gjør at man blir tvunget til å være mer tydelig på hva prosjektet skal være. Da gutta i Moods of Norway skulle starte opp firmaet sitt, tok de kontakt med lokalbanken i Stryn. Her ble de møtt med latter. De i banken lo fremdeles en uke etter da de så Moods-gutta gå forbi, for ideen om at et norsk klesmerke skulle slå an internasjonalt ble for dem helt latterlig. Gutta selv, derimot, la alt det de eide på blokka og satset. I følge dem selv så er faktisk en av deres suksessfaktor at de alltid har satt seg høye mål.

Det å skape noe nytt gjør gjerne at folk blir irriterte. Vi vil egentlig aller helst ha det slik vi alltid har hatt det. Men bare til det nye er akseptert, da bare må vi ha det. Framtiden begynner med noe vi ler av, og den begynner med at noen få raringer bruker det. Selv skulle jeg aldri ha Facebook, for det var åpenbart bare for de som ikke hadde noe liv, og som ville eksponere seg selv. Skumle greier, syntes jeg. Nå er Facebook en viktig del av livet mitt, og til og med mamma er der nå. Dette vil nok også etterhvert forandre seg, men fenomenet sosiale medier er kommet for å bli og er et godt eksempel på moderne greier som man i utgangspunktet var veldig skeptisk til.

3 gode strategier for framtiden

1. Eksperimenter mer

Ta flere sjanser, og tør å gjøre det selv om du kanskje mislykkes. Får du det ikke til, så lær av det og prøv på nytt. Sett opp en liste over 50 farlige ting du skal gjøre i 2014, slik kan du øve deg på å tåle det ukjente. Fordi framtiden er som kjent veldig usikker.

2. Finn fram prosjekter som har vært mislykket

Studer det som har mislyktes, og lær av feilene. Lanser det som noe helt nytt med nye bruksområder. Gode ideer kan ikke forutsees. Et eksempel på dette er Viagra, som i utgangspunktet var en hjertemedisin som slo feil og fikk noen uheldige bivirkninger.

3. Vær tålmodig!

Ikke gi opp. Tro på det du gjør og prøv igjen. Sier noen at dette kan vi ikke gjøre fordi vi har prøvd det før, så ikke hør på dem. Husk at for gode ideer, prosjekter eller produkter så fungerer framtiden som en Ketchupflaske. Riste, riste, riste, og når det først kommer, så kommer det mye.

Ikke la deg skremme av framtiden, vær heller med på å skape den. Den begynner nå!