Jan-Fredrik Karlsen er kanskje mest kjent som dommer i Idol og nyslått musikkansvarlig for Melodi Grand Prix, men Karlsen er også en dreven forretningsmann.

Idol ble en TV-suksess, det samme ble den påfølgende Idol-turneen. Idol-inntektene fikk fart på Playroom, selskapet Karlsen startet med to tomme hender i 2002. Noen år senere fikk han inn blant annet Petter Stordalen på eiersiden, og begynte å sysle med eventer i tillegg til management-jobbinga. 10 år senere solgte Karlsen og co firmaet for om lag 80 millioner kroner, i følge Dagens Næringsliv.

I fjor hadde Playroom – der Karlsen fremdeles jobber – en omsetning på 237 millioner kroner. Selskapet har nå 21 ansatte.

På podiet i Nordic Hall under Harstadkonferansen snakket Karlsen mye og engasjert om folk som har gitt ham sjanser. Karlsen mener at de flinkeste folkene aldri er redde for å dele av sin kunnskap. Det er ingen som kan ta fra dem det de har, men de har så mye å vinne på å dele – da får også de mye igjen.

Karlsen fortalte med kjent engasjement, på inn og ut-pust som han sier selv, hvordan han har nådd dit han er i dag. Da spesielt om telefonensamtalen som endret det meste for han, telefonen om han ville være med på å bidra i programmet Idol på norsk tv.

- Jeg blir fortsatt rørt av å tenke på det, sa Karlsen.

Da tiden var ute i Nordic Hall, hadde han fortsatt mye å si. Men de fleste satt nok igjen veldig motivert at det Karlsen hadde å si.