Nils Kristian Johansen og Roger Moe stiftet Harstad maskin og anlegg i 1988. Begge hadde før det jobbet hos maskinentreprenør Bjørnar Jørgensen, men da markedet på slutten av 80-tallet tørket inn måtte Jørgensen kaste inn håndkleet.

– Men Moe og Johansen ønsket å fortsette i bransjen og startet opp med Jørgensen Maskin AS.

Markedet snudde i 1995

–Markedet var helt tørt, det var nesten ikke jobber å oppdrive innen anleggsbransjen. Et av de første oppdragene vi fikk var å ta ut tomta til Harstad Marina i Harstadbotn slo vi til. Vi startet forsiktig, og leide inn maskiner i begynnelsen.

– Nærmere begrepet om å starte på bar bakke er det vel ikke mulig å komme, sier Johansen lattermildt.

Siden da har mye gått riktig vei for Harstad Maskin. Fra 1995 snudde markedet. Et økende antall jobber i privat og offentlig sektor la grunnlaget for bedriftens vekst.

Plenty med oppdrag

I dag har bedriften 60 ansatte, og nådde en omsetning på 120 millioner i 2017. I august 2015 ansatte bedriften Elisabeth Vollstad Moe som ny daglig leder, da Nils Kristian Johansen valgte å gå over i stillingen som prosjektleder, etter 21 år i rollen som daglig leder.

– I dag har vi heldigvis plenty med oppdrag, sier Vollstad Moe og Johansen.

– For Harstadpakken har vi hatt oppdraget med rundkjøringen i Margrethe Jørgensens vei. Nå holder vi på inne i tunnelen, der vi på oppdrag for Aldesa jobber med infrastrukturen til vann- og avløpssystemet i tunnelen.

Oppdrag utenfor Harstad

– Nylig fikk vi kontrakt på Evenes flyplass med Forsvarsbygg i forbindelse med utbyggingene som er i gang for kampflybasen.

– Dette er en jobb som skal pågå fram til sommeren 2018. Vi holder også på med utgravingen av tomta til første byggetrinn på Holstneset.

– I tillegg har vi opp gjennom tidene hatt en rekke oppdrag også utenfor Harstad. Blant annet i Tromsø, Sortland, Setermoen og for Statkraft i Bjerkvik, sier de to.

– Tilgangen på oppdrag gjør at vi må være åpne for å ta jobber utenfor Harstad. Nå har vi for eksempel et oppdrag på Leknes for Consto AS.

Kompetansebygging

– For oss har det også vært viktig å bygge opp kompetansen i bedriften. Det har vi klart blant annet gjennom prosjekter som veianleggene RV 867 Samamoa – Ervika og FV 105 Kveøyforbindelsen i årene 2006–2010 for Statens vegvesen. Dette var samarbeidsprosjekt med Nydals Maskinstasjon og BR Killi. Sistnevnte prosjekt ble kåret til Nord- Norges beste anlegg i 2013.

De siste årene er utbygging Kanebogen Senter i 2015–2017 for Consto, RV83 rundkjøring Margrethe Jørgensens vei i 2015 -2016 og Statoil-bygget for Hent i 2015 -2017, noen av prosjektene som har tatt oss videre på kompetansestigen, sier Vollstad Moe og Johansen.

Spennende byggeprosjekter

De ser begge lyst på fremtiden for bransjens del, og ser ingen grunn til at aktivitetsnivået som har vært de seneste årene ikke skal fortsette.

– At Harstadpakken ser ut til å realiseres i sin helhet, er naturligvis svært positivt for vår bransje. Flere spennende byggeprosjekter er i emning de nærmeste årene, noe som forhåpentlig vil bidra til ytterligere oppdrag for bygg- og anleggsbransjen i byen, sier de to.

2017:?

Holstneset: For tiden holder Harstad Maskin blant annet på med anleggsarbeider på tomta til det nye boligprosjektet på Holstneset. Foto: Andreas Isachsen.