Innehaveren av Biltrend Harstad kaster et blikk utover plassen vis á vis de nye lokalene på Stangnesbasen. Et hav av biler, 140 i tallet, står parkert på rad og rekke. Kjøretøy til en samlet verdi av 70 millioner kroner har i løpet av få dager blitt fraktet opp fra Drammen.

- Jeg hadde regnet med 25, men skjønte raskt hva som var i gjere da telefonene begynte å hagle inn mens jeg var på ferie, forteller Madsen.

- Ja, det har vært en utfordring. 140 biler skal tas hånd om, sjekkes for skader og kvitteres ut. Men jeg har dyktige ansatte som har håndtert dette på en særdeles god måte, sier Madsen.

Arctic Race

Når Bildtrend og Madsen har fått denne leveransen midt på sommeren, så er det fordi Hyundai og Biltrend i fjor inngitt en treårskontrakt med Arctic Race of Norway. Denne avtalen innebærer at Madsen & Co. skal levere bilene til verdens nordligste etapperitt på sykkel. TV2, alle lagene, dommere, legepersonell... Alle skal ha bilene klargjort ut fra bestemte spesifikasjoner og behov, forteller Madsen.

- Der står bilen som Dag Otto skal kjøre rundt i, forteller Bildtrend-innehaveren og ser utover plassen. Allerede nå vet han hvilken bil som skal brukes av hvem, hvilket utstyr den skal ha og bilens videre liv når årets utgave av sykkelfesten i nord er over.

- Vi beholder 80 biler selv. Resten skal tilbake sørpå, forteller Madsen, som nå har ryddet en linje i vaskehallen til klargjøring av Arctic Race-biler.

Spesialutgave

På bilforhandlerens skrivebord ligger et ark med eksklusive klistremerker som skal klistres på 119 biler.

- Det er spesielle Arctic Race-utgaver, forteller Hyundai-forhandleren. Bilene av modellen Tucson har utstyr som kun disse bilene vil ha. I alle fall foreløpig.

- Blant annet har de glasstak. Det er det ingen andre av denne modelle som har. Ikke foreløpig i alle fall, forteller Madsen. Langt på vei kan man også si at Arctic Race of Norway fremskyndet produksjonen av helt nye Tucson.

- Egentlig skulle den ikke settes i produksjon så tidlig, sier Madsen, som også kan skilte med verdenslansering av denne bilen nå den 12. november. I Harstad.

Rolig

Selv om det står 140 biler ute på gårdsplassen, har Madsen betydelig lavere skuldre i år enn i fjor. Da hadde han nemlig svært kort tid på seg fra avtalen ble skrevet til alt skulle være på plass. Mer rolig er han også med tanke på det som skal skje i løpet av de fire dagene som rittet pågår.

- Erfaringene fra i fjor kommer godt med. Vi unngitt materielle skader, og alt fungerte fint, forteller han.

Stort å få bidra

Da Arctic Race of Norway ble arrangert første gang i 2013, var Jim Madsen bortreist på ferie i utlandet. Han fikk imidlertid med seg deler av rittet via fjernsyn, og da han så rytterne passere Biltrends daværende lokaler i Harstadbotn, bestemte han seg: Dette skulle han bli en del av. Og som sagt, så gjort. Og han har ikke ett sekund vært i tvil om at dette var et riktig valg.

- Det er fantastisk å få være med på dette arrangementet. Rittet betyr mye for Nord-Norge, og da er det stort å få være med å bidra, sier Jim Madsen.

KJENDISBIL: Bilen som Dag Otto Lauritzen skal kjøre rundt i, er blant bilene som nå er ankommet Harstad. Foto: Odd Leif Andreassen