Giæver har i en årrekke jobbet for at nordnorske bedrifter skal kunne få ta mest mulig del i olje- og gassvirksomheten i landsdelen, og med dette milliardprosjektet føler han at de har kommet svært langt.

– Vi er sultne i nord, så selv om vi har kommet et godt stykke på vei, vil vi ha mer, sier han.

Samtidig passer han på å takke Equinor som har gitt lokale kompetansebedrifter muligheten til å være med på dette industriprosjektet.

– Aldri tidligere har det vært brukt så mye penger på et prosjekt i Nord-Norge, 80 milliarder kroner. Man kan slå fast at det ikke bare er bygd et avansert skip, men også mye god og viktig kompetanse er bygd i Nord-Norge. Jeg er stolt over at nordnorske bedrifter har levert høykvalifiserte produkter. I den forbindelse må jeg trekke fram harstadbedriften Polarkonsult som har levert bruksanvisningen til hele skipet. Det er en kjempejobb som er levert med meget høy kvalitet, sier han til Harstad Tidende.

Johan Castberg Foto: Equinor

Johan Castberg skal ligge på Stord en stund til før det slepes nordover. Det er 313 meter langt og 55 meter bredt. Det ble bygd i Singapore, er to år forsinket, og flere milliarder dyrere enn først planlagt. Prislappen endte på 80 milliarder.

Nordnorske bedrifter er med

For tiden jobber det 1.000 personer på skipet for å klargjøre det til den siste turen nordover. Målet er at skipet skal være på plass i Barentshavet i høst og produksjonen skal starte før jul i år.

– Johan Castberg blir verdens nordligste oljefelt, sier han.

Delegasjonen står på helikopterdekket til Johan Castberg. Foto: Olaf Nagelhus/Equinor

Johan Castberg-feltet består av de tre funnene Skrugard, Havis og Drivis, som ble påvist mellom 2011 og 2013.

– Man skal skryte når man kan, og da må også de ansatte ved kontoret i Harstad trekkes fram. De har gjort en imponerende jobb, og skal nå også drifte feltet, sier Giæver.

Johan Castberg feltet ligger ca. 100 kilometer nord for Snøhvit-feltet i Barentshavet og skal driftes fra Equinor sitt kontor i Harstad. Fra før driftes Aasta Hansteen og Norne fra Harstad.

Områdedirektør Grete Birgitte Haaland på Johan Castberg. Foto: Olaf Nagelhus/Equinor

Industrihistorie

Områdedirektør Grete Birgitte Haaland ved kontoret i Harstad sier det er knyttet stor spenning til skipet når det er på plass på feltet, og hun sier det skal være i drift i minimum 30 år.

– Med Johan Castberg skaper vi et viktig og nytt stykke industrihistorie i Nord-Norge. Vi åpner en ny energiprovins som vil fungere som en hub for fremtidige funn. Skipet har et levetidsperspektiv på over 30 år, noe som betyr langsiktige planer, leting og mulige nye opp tilknytninger til Johan Castberg, sier områdedirektør Haaland i utforskning og produksjon nord, i Equinor.

Equinor opplyser at flere nordnorske bedrifter er med i klargjøringsprosessen og de skal også være med når skipet er i drift.

Harstadkvinnen Tone Anita Karlsen er informasjonssjef ved Equinor i Harstad og sørget for omvisningen om bord på Johan Castberg. Foto: privat

Nylig arrangerte oljeselskapet en omvisning på skipet der representanter fra både Polarkonsult, Aibel, Arctic Energy Partners, KPB, Momek, Kimek, OssNor, Rapp Bomek og Nordkapp vgs.