Fylkesråd for samferdsel har uttalt at 2013 skulle være året hvor senjafergen skulle få vise sin berettigelse.  Dette har ikke blitt overholdt. Senterpartiets Noralf Leitring kaller det hele et narrespill.

– Dette er et viktig samband som er med på at hele Troms fylke tas i bruk. Det er både god distriktspolitikk samt næringspolitikk at denne ruta fungerer som den skal. Ikke minst er reiselivet en viktig faktor, sier Leitring.

Russisk rulett

Øylandsruta fra Stornes og Skrolsvik har en lang og kompleks historie, som har vært preget av nedprioriteringer, bråstopp og reserveferger av svært dårlig materiell.

– Sikkerhetsmessig er det som å spille russisk rulett med å bruke disse gamle båtene. Samferdselsråden skylder på for lite midler, men det har vært en økning i midler på ti prosent hvert år, så jeg synes det er en dårlig unnskyldning, sier Leitring.

Samferdselsrådet har besluttet at ferga skal begynne å gå mandag 29. juli, og det skal holdes et møte om senjafergen 29. august — først når sesongen er over. Alt for sent, mener SP-politikeren.

– Hvor er Harstad-ordføreren i denne sammenhengen? Det verste er at vi ikke hører noe fra dem. Dersom vi hadde fått vite at de har prøvd å finne en løsning, hadde det vært noe annet.

Innrømmer nedprioriteringer

Fylkesrådets nestleder, Willy Ørnebakk, innrømmer at Øylandsruta har blitt nedprioritert. Han fungerer også som fylkesråd for samferdsel og miljø nå i ferietiden.

– Fylkeskommunen har — gjennom Fylkestrafikk — valgt å tøye grensene maksimalt i forhold til hva som er mulig gjennom å sette reservefergene på sommersambandene. Når det da skjer noe i forhold til materiell, må reservefergene flyttes. Standardrutene har prioritet, sier han.

Les mer om saken i Harstad Tidende torsdag 25. juli 2013

Noralf Leitring har i mange år kjempet for sambandets eksistens, og er lei av at Øylandsruta stadig vekk har blitt nedprioritert av politikere. Foto: Odd Leif Andreassen