I neste uke møtes partene i Trondenes tingrett.

Saken startet da Keth-Inger Marstrøm kjøpte en Hyundai i40 til 399.000 kroner i 2012. Da hadde den kjørt 7.400 kilometer.

Etter kort tid sviktet plutselig lysene, og første verkstedopphold ble et faktum. Verkstedet reparerte og hun fikk igjen bilen og trodde alt var i orden. Men det tok ikke lang tid før hun på ny måtte på verksted. I løpet av de to første årene gjorde hun ikke annet enn å besøke Biltrend Harstad.

Kjøreforbud

Etter over 20 opphold og enda mer irritasjon var hun gått lei og krevde kjøpet hevet. Svaret hun fikk, overrasket henne.

– Uten å få beskjed, stevnet de meg, sier hun.

Stevningen har ikke gitt henne feilfri bil, og nå brukes Hyundaien kun når det er lyst.

– Forsikringsselskapet har gitt kjøreforbud i mørket. Vi opplever at lysene plutselig slutter å virke. Det er livsfarlig å kjøre på smale og mørke veier. Lysene kan begynne å blafre, gi fra seg noen blink før det blir mørkt i flere sekunder av gangen. Vi stoler ikke på bilen. Den har vært et mareritt fra første dag, sier hun.

Marstrøm synes det er trist at de må møtes i retten for å få avgjort saken.

- Hadde firmaet tatt oss på alvor med en gang hadde ikke dette vært nødvendig. Jeg har til nå brukt mellom 200 og 300 timer på denne saken. Motparten har advokat, noe vi ikke har råd til, så vi må prosedere saken selv, sier hun.

286.000 kroner i reparasjoner

Marstrøm forteller at det har vært utført garantireparasjoner for 286.000 kroner.

– Vi har fått medhold både hos Forbrukerrådet og forbrukertvistutvalget. De har konkludert med at vi har krav på å få hevet kjøpet, sier hun.

I 2015 klaget hun skriftlig på bilkjøpet til Biltrend Harstad. Da hadde lysene vært skiftet flere ganger, det samme bremseklossene, det var til stadighet store mengder bremsestøv i hjulbuene, rattet hadde vært byttet på grunn av flassing av skinnet, taklukemotor var byttet, ryggesensor byttet flere ganger, turbolader byttet, dekkene ble unormalt mye slitt og en glassplate til soltaket var byttet.

– Dette er bare noen av feilene, sier hun.

Biltrend Harstad kom til slutt med et tilbud på 360.000 kroner. Marstrøm svarte nei.

– Et slikt tilbud ville gitt oss over 100.000 kroner i tap. Vedtaket i forbrukertvistutvalget ga oss medhold i at vi hadde krav på 469.000 kroner inklusiv renter, sier hun.

– Ikke rent spill

Til tross for problemene har familien vært nødt til å bruke bilen. Marstrøm har lang arbeidsvei.

– Jeg kjører flere mil hver dag fram og tilbake fra jobb, og er derfor helt avhengig av bil.

Hun mener at Biltrend Harstad ikke har drevet et rent spill i denne saken.

– Vi oppdaget, etter at vi var stevnet, at den forrige eieren hadde byttet lys to ganger.

Toppet av alt hun har opplevd kommer en takst som er strid med tidligere informasjon de hadde fått av verkstedet.

– Vi hadde også flere ganger klaget på slitte seter og mye støv i hjulbuene. Firmaet svarte at slitasjen var normal. Men da verkstedet tok takst på bilen, trakk de på nettopp dette. De mente det var feil og mangler på bilen på vel 100.000 kroner. Feil og mangler vi hadde klaget på hele tiden, som de på et tidligere tidspunkt karakteriserte som normal slitasje, sukker Marstrøm.

– Biltrend har strukket seg svært langt

Advokat Stein Nilsen representerer Biltrend Harstad. Han innrømmer at det har vært flere feil på bilen, men disse er reparert.

Nilsen er klar på at så lenge verkstedet har reparert feilene, er det ikke grunnlag for heving av kjøpet.

– I dag er bilen feilfri og da er det ikke noe krav om reklamasjon. Verkstedet har strukket seg veldig langt for å etterkomme kundens ønsker, sier han.

39.000 i prisavslag

Han forteller at det er underlig at de sa nei til et hevingsoppgjør på 360.000 kroner. Ifølge advokaten nektet de også å levere inn bilen i forbindelse med dette tilbudet.

– De har eid bilen i 4,5 år. Har kjørt nærmere 30.000 kilometer i året. Da er et prisavslag på 39.000 kroner et veldig godt tilbud. Min klient hadde tatt bilen inn og kunden hadde vært kvitt bilen, sier han.

Lengre garanti

Nilsen sier det å bringe saken inn for retten ikke er en avgjørelse som ble tatt av Biltrend Harstad alene.

– Det er en importør som også mener at verkstedet har gjort sitt ytterste for å fikse alt av feil og mangler. De har sågar tilbudt kunden to år og 200.000 kilometer forlengelse på garantien, sier advokaten.

Keth-Inger Marstrøm kjøpte en Hyundai i40 til 399.000 kroner i 2012 Foto: Odd Leif Andreassen
BIltrend Harstad: Advokat Stein Nilsen representerer bilfirmaet i retten i neste uke. Foto: Arkivfoto