Kontrakten vil gi Aasta Hansteen en forlenget levetid på 7 år. Foto: Aibel / Harstad Tidende

Det innebærer at Harstad-kontoret til Equinor og Aibel får oppdrag flere år fremover enn kun ved Aasta Hansteen-feltet alene.

– Irpa vil opprettholde eksisterende arbeidsplasser på Aasta Hansteen, på forsyningsbasen i Sandnessjøen, på helikopterbasen i Brønnøysund og ved driftsorganisasjonen i Harstad, sier Grete Birgitte Haaland, direktør for Utforskning og produksjon Nord.

Aibel regner kontrakten som en stor kontrakt, som på det meste vil sysselsette over 200 personer. Ledelse og prosjektering blir gjennomført fra Aibels kontor i Stavanger med støtte fra kontorene i Oslo og Singapore.

I tillegg vil prosjektet utnytte synergier med Aibels eksisterende vedlikeholds- og modifikasjonskontrakt for Aasta Hansteen som ledes fra Harstad-kontoret.

Prefabrikasjon og modulsammenstilling vil foregå på Aibels verft i Haugesund og Thailand.

Grafikken viser Norneskipet med tilhørende infrastruktur. Foto: Equinor

Forlenger Norne med flere år

I tillegg til Irpa ber nå Equinor om å få utvinne et mindre felt ved Norne. Feltet har fått navnet Andvare og inneholder to milliarder kubikkmeter gass, rundt ti ganger mindre enn Irpa. Selskapet ber om å få starte utvinningen av gass fra Andvare med dispensasjon fra å få godkjent en plan for utbygging og drift.

Selv om feltet er mindre enn Irpa er skalaen på utbygging betydelig. Equinor regner med det vil koste rundt 500 millioner kroner å koble Andvare på Norne.

– Vi har søkt myndighetene om dispensasjon. Dersom den innvilges er det realistisk starte produksjon fra 2025 allerede. Den vil vare i fire-fem år og skal driftes fra Harstad-kontoret, sier Haaland.

Hva verdien er i kroner og øre ønsker direktøren ikke å opplyse.

– Vi har ikke tradisjon for å gå ut med slike tall, sier Haaland, som viser til at de har beregnet Andvare til å være et lønsomt prosjekt, tross kostnaden på 500 millioner kroner - en beskjeden sum i denne sammenhengen.

GOD NYTT: Harstad-ordfører Kari-Anne Opsal (Ap) ser positivt på at driftsorganisasjonen i Harstad får oppdrag også i fremtiden. Foto: Odd Leif Andreassen

Endelig en gladnyhet

Harstad-ordfører Kari-Anne Opsal (Ap) har i høst fått flere dårlige nyheter på vegne av Harstads næringsliv. Forslag om lakseskatt med varslet nedgang for leverandørindustrien og utsettelse av Wisting-feltet i Barentshavet er de to største.

– Jeg er glad for forlenget levetid til Equinors kontor i Harstad som følge av Irpa. Dette er også noe som hjelper på utfordringene til Europa med gass. Det var også en lignende sak med Nornefeltet i fjor. Det skjer stadig ting som gir ringvirkninger i nord og forlenger levetiden på feltene, sier Opsal til Harstad Tidende.

Avtalen vil ha stor betydning for Aibels kontor i Harstad.

Ser fram til samarbeidet

EPCIC-kontrakten (prosjektering, innkjøp, bygging, installasjon og ferdigstillelse) var en opsjon da Aibel i fjor høst ble tildelt forprosjektet (FEED – Front End Engineering og Design) for å detaljplanlegge modifikasjonene.

– Tildelingen er en anerkjennelse til organisasjonen som har jobbet med forprosjektet. Samtidig bekrefter det Aibels ledende posisjon innen modifikasjoner av infrastruktur på norsk sokkel. Vi har en lang historikk som hovedleverandør innen dette området og ser fram til å levere en integrert løsning i nært samarbeid med Equinor, sier konsernsjef i Aibel Mads Andersen.

Forlenger levetiden

Irpa er et gassfelt som ligger 80 kilometer vest for Aasta Hansteen-plattformen i Norskehavet. Feltet bygges ut som en såkalt tie-in til Aasta Hansteen med eksport gjennom den 482 km lange gassrørledningen Polarled til Nyhamna gassprosesseringsanlegg.

For å ta imot produksjonen fra Irpa-feltet, skal det utføres omfattende modifisering av Aasta Hansteen-plattformen, som også vil forlenge levetiden med 7 år. Dette inkluderer blant annet integrasjonsarbeid på plattformens eksisterende prosessanlegg samt bygging og installasjon av en ca. 450 tonn monoetylenglykol-modul (MEG-modul).

Prosjekteringen starter umiddelbart, mens de første aktiviteter offshore forventes allerede i løpet av februar 2023. Prosjektet forventes ferdigstilt i løpet av 2026.