Jan-Inge Lakså er enhetsleder for Areal- og byggesakstjenesten i Harstad kommune.

26. oktober sendte han et brev til egen avdeling med søknad om deling av en eiendom. 11. desember fikk han svar.

- Vi har mottatt Deres søknad om deling. Søknaden er registrert i vårt sakssystem. Vi må dessverre meddele at vi ikke kan anslå nærmere når saken er ferdigbehandlet. Dette skyldes den store saksbehandlingsmengden for tiden, skriver saksbehandler Arnt Hoff i svarbrevet til Lakså.

Hoff avslutter brevet til egen sjef med å skrive at han beklager at det vil ta tid å behandle saken.

- Men vi lover å gjøre vårt beste for å unngå ytterligere forsinkelser.

- Er det ikke bra at Harstad kommune har skjønt forvaltningsloven? Man skal sende et slikt svar. Det er folkeskikk satt i system, sier Lakså i en kommentar til svarbrevet han har fått.

Han viser til at kommunen har en svarfrist på fire uker i slike saker. Og dersom man vet at saken ikke kan behandles innen de fire ukene, så sender man ut et brev der man forklarer hvorfor.

- Vi har 300 til 400 slike saker i løpet av året. Vi har ingen sjanse til å klare å behandle alle innenfor forvaltningslovens regler og tidsfrister, sier Lakså.

Han kan fortelle om at Areal- og byggesakstjenesten i kommunen har mye å gjøre i disse dager.

- Vi jobber med eiendomsskatt, den nye kommuneplanen og mye mer. Så vi har nok å gjøre, fastslår Lakså, som foreløpig ikke vet når han får delt eiendommen sin.