Forrige utdeling av næringslivsprisen i Harstad var tilbake i 2019. I år er den tilbake.

Nytt av året er at prisen ikke gjelder for harstadbedrifter, men hele regionen i Sør-Troms.

En annen nyvinning er prisen «Årets nykommer», som ifølge juryen er ment å gå til en person har kreert noe helt nytt, eller til en gründer som har bidratt med noe nyskapende.

Petter Bratland har med sine trykkekunster ved trykkeriet «Trøkk 16» blitt nominert til den nye prisen. Premien er blant annet 25.000 kroner.

Nominasjonen kom brått på Bratland, men han synes ikke oppmerksomheten er noe mindre hyggelig av den grunn.

– Jeg har ikke peiling på hvem som har nominert meg, men om jeg finner ut av det skal de få en kake av meg.

«Trøkk 16» var tidligere kjent som «Prøvetrykk». Siden oktober 2020 har Bratlands hverdag vært full av bitte små blybokstaver i ulike varianter, nøye satt sammen til ord og uttrykk, og trykket mot papir med utstyr som for lengst har gått av med pensjon.

Kreativiteten får utløp

– Det er rett og slett en ære og veldig artig å få oppmerksomhet for det man holder på med. Jeg driver jo egentlig med noe ganske nisjepreget, og derfor er det litt ekstra stas, sier Bratland.

Han sier virksomheten foreløpig ikke er en gullgruve, men at andre verdier i det de holder på med kanskje er det som gjør at han kan bli årets nyskaper.

Produktene blir til i dynamikken mellom verktøyet og håndverket, kunstnerens boblende kreativitet og kundens ønsker.

– Kunden vet kanskje ikke alltid helt konkret hva de ønsker seg, så da finner vi veien gjennom samarbeid. Da blir resultatet gjerne noe kreativt og ikke helt standard.

Så får vi se om det blir «knockout» på konkurrentene når prisen for årets nykommer skal deles ut onsdag 24. mai.

TRYKKERIENTUSIAST: Petter Bratland kombinerer moderne designutdannelse med lidenskap for gammel trykketeknologi. Foto: Inga Helene Juul

Litt på kanten

Trøkk 16 driver ifølge innehaveren mye med grafisk design. Kort og notatbøker er eksempler på produkter som produseres, og gjerne som et apropos til aktuelle saker i tiden.

I forbindelse med valentinsdagen tidligere i år lagde han blant annet et kort med kjærlighetserklæringer inspirert av ordbruken i lukkede Snapchatgrupper for lokalpolitikere.

– Det skal være litt på kanten, men ikke smakløst, ler Bratland.

– Mye av tanken bak det jeg driver med er at det skal være lokalt basert. Håndverket er der stoltheten ligger, støtte av min store nysgjerrighet og ønske om å utforske mulighetene som finnes.

Sammen med Bratland selv har han to stykker i trykkeriet som er på arbeidsutprøving. I tillegg er det en deltidsansatt som jobber med digital markedsføring av virksomheten.