Da klassene ved medier og kommunikasjon på Stangnes samlet seg for å ta imot Eirik Backer og Kjell Inge Breivoll fra Norges kreative høgskole ble de straks inndelt i grupper på fire og fem, med beskjed om å komme opp med idéer. Målet med oppgavenvar å gjøre Harstad til Europas kuleste by.

Gruppene fikkutdelt tusj og Post-it lapper og skulle skrive ned ting de kompå i forbindelse med stikkord de fikk oppgitt.

Etter å ha brukt hjerneneffektivt med masse inspirerende ord, skulle de plukke ut de tre besteordene og fortelle det til de andre. Elevene skulle oppnå et kunnskapsnivå pålik linje med andre idé skapere og mer enn det. Ordene skulle i første omgangvære hentet fra fri fantasi, og kunne godt være så ”sprøe” som mulig, men tilslutt skulle de gjøres om til noe som var mer realistisk.

Norges kreativehøgskole (NKH) er å finne blant annet i Oslo, Trondheimog Bergen. Bestemmer man seg for å studere på NKH, vil man oppleve et praktisk studium. Du kan også velge å gå veien til bachelor, som inneholder littmer teoretisk stoff.

Alle med generell studiekompetanse vilkunne søke, menjournalistikkstudiet krever gode karakterer. Omdu velger å ta fotografi-linjen, er det en opptaksprøve som gjelder. For atfaglærere på skolen skal få et realistisk bilde av deg, vil du måtte skriveet motivasjonsbrev.

– Pånoen av linjene er det opptaksprøver, og på andre linjer må man sende inn ensøknad hvor man forteller om sin motivasjon for å begynne på NKH - hvorforman ønsker å komme inn, sier Eirik Backer.

På de ulikelinjene kan du lære å sette dagsorden, være kreativ og få høyestudiepoeng. Skolen kan skryte på seg å ha Norges største reklameutdanning,noe som gir deg muligheten tilta en bachelorgrad i utlandet etter fullført to-årlig studium. Da kandu velge og vrake mellom USA, Australia, Italia og England.

Skolen har ulikeverdier, ikke bare ulike fagområder. Det er rom for alle, teoretikere ellerikke. Lærerne satser stort på at akkurat du skal bli en fagperson. Til trossfor dette stilles det krav til elevene. De skal være nysgjerrige, skapende og kreative, og ikke hemme kreativiteten. De sistnevnte er personer som eridéødeleggere, ifølge de to lærerne som var på besøk. Å ødelegge både egne ogandres idéer blir ikke satt pris på, dette er noe skolen prøver å unngå hossine elever.

Etter møtet med Norges kreative høgskole var elevene fornøye med den kunnskapen de hadde fått - kunnskap som kan bli veldig nyttig i fremtiden.