I forordet til planen, som er den 8. i rekken av trafikksikkerhetsplaner for Harstad kommune, står det blant annet:

«Trafikksikkerhet handler om å kunne bevege seg trygt i sitt lokalmiljø, enten man er fotgjenger, syklist eller bilist – barn, ungdom eller vokse. Det er viktig å sikre at trafikksikkerhetsplanen blir fulgt opp og tiltakene gjennomført».

Rasoverbygg Aunveien utredes

En opplisting over prioriterte tiltak som ønsker gjennomført på kommunale, fylkes- og riksveier viser blant annet at gang – og sykkelvei langs fylkesvei 4 på den to kilometer lange strekningen fra Solheim til Blomjoten ligger inne på 1.-prioritet med en kostnadsramme på 36 millioner kroner.

På samme liste ligger skredsikring av fylkesvei 2, Aunveien, inne med 39 millioner.

Her har Statens vegvesen i løpet av 2017 gjennomført omfattende rassikring av den mest utsatte delen. Harstad kommune har utarbeidet et forprosjekt som det utredes rasoverbygg som permanent løsning.

Harstadpakken

Det er også verdt å merke seg at på listen over større tiltak knyttet til riksveiutbygging ligger i prioritert rekkefølge gang- og sykkelvei fra Kanebogen til Byskillet inne med 43 millioner.

Også rundkjøringene ved Remakrysset og i Harstadbotn ligger inne, begge med en kostnadsramme på 80–100 millioner på hver.

På 4.-prioritet ligger 900 meter sykkelvei med fortau i Sørvik-Melvik til en kostnad på 16 millioner.

Lavest prioritet på riksveitiltak har gang- og sykkelvei med fortau på den 2,8 kilometer lange strekningen fra Åsegarden til krysset i Tennvassåsen fått. Dette er et tiltak som er kostnadsberegnet til 50 millioner kroner.

Dette er alle tiltak som er knyttet til utbygging av Harstadpakken.

55 millioner

I alt 28 ulike mindre tiltak er foreslått i prioritert rekkefølge på kommunale veier, mens listen over kommunale veier som krever større tiltak inneholder i alt 12 tiltak.

Her blir kostnaden for alle tiltakene om lag 55 millioner.

Planutkastet legges nå ut til offentlig ettersyn.

trafikkfarlig: Strekningen fra Åsegarden til Tennvassåskrysset ligger på 5.- plass på riksveiprioriteringen for gang- og sykkelvei. Tidligere i år sto Bård Wiik, Caroline Reinland, Othelie (14mnd), med hundene Luna og Eira fram og klaget på høy fart langs strekningen i Sollia. Arkivfoto Foto: Andreas Isachsen