Båten har fått navnet etter grunnleggeren Vigdis Hokland og heter Vigdis H.

Den er den største av rederiets fem båter, Geir Tore H, Helene H, Martin H og Nidarø.

Direktør Geir-Olav Skogstad sier båten skal gå på Nord–Norge med stein, sand, grus og asfalt.

– Denne båten betyr at vi får en kraftig oppgradering av vår flåte. Vi har skiftet ut den eldste båten, og får denne båten med det siste av teknologi og den er miljøvennlig. I dag legges det stor vekt på klimaavtrykket når det utlyses kontrakter. På dette området vil vi ha et meget stort fortrinn i forhold til den forholdsvis eldre flåten som går langs kysten, sier han.

Gravemaskinen som står på båten er elektrisk. Foto: privat

Båten er bygd i Kina og er den mest miljøvennlige i sitt slag. Den går på LNG som reduserer utslipp med 30 prosent, men det er ikke nok. Rederiet har inngått en intensjonsavtale med Rå Biopark sitt nye anlegg i Skibotn. Biogass er et 100 prosent bionøytralt drivstoff som hentes ut fra energi fra husholdninger og næringsliv.

– Det er meningen at båten skal gå på biogass fra 2025, og da vil den være utslippsfri. Den har en hovedmotor på 1460 kw som drives av LNG, som blant annet sørger for energi til den elektriske gravemaskinen om bord, sier han.

De fem båtene til harstadrederiet går stort sett på lange kontrakter og når det er lavsesong henter de oppdrag på spotmarkedet.

– Markedet blir i hovedsak i landsdelen, men i lavsesongen for veibygging, vil båten gå der det er oppdrag. I vinter har den allerede vært i Sør-Norge, Danmark og Sverige. I neste uke blir den trolig sendt til England. Men så snart vinteren er over vil det være Nord-Norge som gjelder.

Vigdis H er 79,5 meter lang, 16,5 meter bred og kan laste hele 3.900 tonn.

– Det har vært noe smårusk i starten, som det allti er med nye båter, men nå har vi klart å justere det som ikke var helt bra, så allerede nå fungerer båten bra, sier han.

Kaptein Runar Vagelid er blitt sjef over en hypermoderne båt som fra 2025 kan gå utslippsfritt. Foto: privat

Skogstad sier båten ble bygd under covid-epidemien, så det ble noen forsinkelser. Likevel ble Vigdis H sjøsatt i Yangtze-elven i Kina 29. November 2022 og kom til Norge på nyåret.

– Selv om skipet er bygd på et utenlands verft, må jeg få lov til å berømme norske og nordnorske firma som har levert utstyr og teknologi av høy kvalitet. Spesielt vil jeg trekke fram harstadbedriften Polarkonsult sin kompetanse. De har faktisk designet båten, sier han.

Seaworks har spesialisert seg innen sjøbårne tjenester. Selskapet forestår megling av transporttjenester for egne og andres rederier. Grunnlegger Vigdis Hokland er fortsatt aktivt med i driften fra sin styrepost. Men hun har overlatt eierskapet til sine to barn Martin og Helene som eier 50 prosent hver i rederiet.