Hansen reagerer på behandlingen han fikk da han ble stående ute i kulden å vente da taxien ikke fikk lov å kjøre videre.

– Jeg frøs, hakket tenner og visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg, sier Hansen.

Avskiltet på stedet

Fredag hadde Statens Vegvesen kontroll i Kanebogen, der totalt 2.894 kjøretøy ble kontrollert.

43 av de nesten 3.000 bilene ble stanset på grunn av mangler. 12 av disse fikk kjøreforbud, mens 11 biler ble avskiltet.

Én av de 11 bilene som ble avskiltet var en taxi fra Finnsnes Taxisentral Ba. Grunnen for avskiltingen var at EU-kontrollen var gått ut for en måned siden.

Harstad Tidendes fotograf, Frank R. Roksøy, skulle ta bilde av selve storkontrollen til Vegvesenet da han ble vitne til at taxien ble avskiltet. Foto: Frank R. Roksøy

– Vi hadde ikke fått melding fra verkstedet om EU-kontroll, sier daglig leder i Finnsnes Taxisentral, Tor Birger Pettersen.

Videre opplyser han at det er selskapet som eier bilen og har ansvaret for at den skal være EU-godkjent.

– Det er ikke så lett å holde styr på alle bilene. Alle kan forglemme seg, spesielt når man ikke får påminnelse om det.

– Hvor mange biler har dere å holde styr på?

– Vi har fire biler.

Taxisjåføren fikk time for EU-kontroll samme dag i Harstad som ble godkjent.

Taxisjåføren hadde Karsten Hansen (74) med seg på turen. Han skulle ta taxi fra Senja til sykehuset i Harstad. Hansen er lam på hele venstresiden av kroppen som følge av et slag. Da taxien ble avskiltet måtte Hansen stå på siden og vente før han omsider ble hentet av en annen drosje.

– Det var snakk om veldig kort tid, og passasjeren nådde timen sin, sier Pettersen.

Avviser påstanden

Hansen forteller til Harstad Tidende at han måtte vente i godt over en halvtime.

– Jeg hadde time klokken 11:00 på sykehuset. Klokken 10:40 ble vi vinket til side av Vegvesenet og bilen ble avskiltet. Jeg kom til sykehuset 11:20, lenge etter timen min.

Hansen forteller at han måtte støtte seg til rullatoren sin da han ble stående og fryse. Han retter kritikken mot Vegvesenet.

– Taxisjåføren prøvde så godt å gjøre det han kunne, men det var bare hans andre tur. Jeg synes at Vegvesenet kunne ha litt forståelse for meg som er gammel og har mine utfordringer. De fraskrev seg alt av ansvar når jeg ble stående der.

Einar Israelsen, avdelingsingeniør i Statens vegvesen, var selv vitne til situasjonen og beklager.

– Det var nok mangel på kommunikasjon i dette tilfellet. Vi kunne sikkert løst situasjonen bedre.

Videre forteller han at Hansen fikk tilbud om å sitte i en av Vegvesenet sine biler mens han ventet og en jakke over skuldrene.

– Det er første gang jeg har opplevd at en taxi blir avskiltet. De er pliktig til å ha EU-kontroll hvert år.