Vurderingen er gjort som en blindtest. Det vil si at Jan Arne Kristiansen og Frank Roger Roksøy i utgangspunktet ikke vet hvilket slagord som tilhører hvilken kommune.

– Vurderingen blir litt enkel, da jeg ikke vet hvilken kommune slagordet tilhører, og kjenner lite til strategien bak. Det er jo viktig at slagordet passer kommunen, sier Kristiansen.

Frank Roger Roksøy har i tillegg tippet helt uformelt i hvilken kommune de enkelte slagordene hører hjemme.

Her er deres vurdering av de åtte slagordene:

1. Et sted å bli glad i (Gratangen)

Jan Arne: Koselig og ekte. Passer godt for en liten kommune som trues av fraflytning, eller som har mye å by på. Testens beste slagord.

Frank: Jeg tipper dette er Gratangen. Mangler særpreg, og kunne spilt litt mer på følelser.

2. Attraktiv hele livet (Harstad)

Jan Arne: Ambisjonsrikt. Et slagord som forplikter. Kanskje litt mer visjon enn slagord. Liker ikke helt ordet attraktiv. Blir for mye livsstil og parfyme, men ellers bra. En god andreplass.

Frank: Vet at dette er Harstad. Et av de bedre i Kommune-Norge. Kort og etterlater ingen tvil om hva kommunen ønsker for sine innbyggere. Det er ikke for skrytete og lett å huske.

3. En ren fornøyelse (Kvæfjord)

Jan Arne: Litt tivoli, men dersom de har fornøyelsespark og mye artig å by på kan det være ok.

Frank: Tipper Kvæfjord. Nok et godt slagord som henviser til både mennesker og natur.

4. Midt i opplevelsen (Evenes)

Jan Arne: Ja, vi skjønner betydningen. Kort og presist, men da må de ha noe å by på også.

Frank: Tipper dette er Ibestad. Kan egentlig være hvor som helst. Bonus for ordet "opplevelse". Det gir assosiasjoner til noe trivelig.

5. Sammen for hverandre (Skånland)

Jan Arne: Kanskje laget av noen fra SV eller Arbeiderpartiet. Budskapet er godt, men burde vært kommunisert på en annen måte.

Frank: Tipper Evenes. Et godt slagord som rommer omsorg og varme.

6. Livskvalitet i alle livets faser (Tjeldsund)

Jan Arne: Dette forplikter virkelig. Nesten for godt til å være sant. Blir også mer visjon enn slagord.

Frank: Tipper Tjeldsund. Litt abstrakt. Klarer ikke å få noe forhold til slagordet.

7. En god del av Norge (Lødingen)

Jan Arne: Skal vel bety at de har mye av det fine Norge har å by på, men det blir litt kjedelig og lite troverdig.

Frank: Tipper Lødingen. Nevn hvilken del som ikke er god.

8. Effektiv, kvalitetsbevisst, respektfullt (Ibestad)

Jan Arne: Gjesp.....Dette blir for kjedelig og byråkratisk. Lite inspirerende.

Frank: Tipper Bjarkøy. Tre ord, tre budskap. Her må man slite for å kunne huske alt.

Lavangen og Bjarkøy har ikke slagord, og er derfor ikke med i vurderingen.

PANEL: Frank Roger Roksøy, Fritt Format og Jan Arne Kristiansen, Vizuelli.