Ifølge avdelingsdirektør Geir Jørgensen i Statens vegvesen viser det totale dekkeprogrammet for riks- og fylkesveier i regionen rundt Harstad at det planlegges lagt i alt 52 kilometer nytt dekke på ulike strekninger.

– Totalt vil det bli brukt i overkant av 60 millioner kroner på asfaltarbeidene som planlegges gjennomført i år.

– Vi legger asfalt på vegne av staten på riksveiene, og på vegne av Troms fylkeskommune på fylkesveiene, sier Jørgensen.

Unngå unødig hull på ny asfalt

– For Harstads del er vi i en «brytningstid» knyttet til ferdigstillelse av ulike prosjekter i forbindelse med Harstadpakken. Derfor vil vi vurdere om vi legger fullverdig dekke eller midlertidig, på bakgrunn av at vi skal se dette opp mot andre planlagte vedlikehold og utbyggingstiltak.

– Dette for å unngå å ta unødig hull på nylagte fullverdige asfaltdekker, sier Jørgensen.

«Superasfalt»

Ifølge årsdøgntrafikktellinger viser antall kjøretøypasseringer at Storgata er blant de sterkest trafikkerte veien i Harstad.

Her ble det sist lagt nytt dekke tilbake i 2012. Den gang fikk asfalten som ble lagt betegnelsen «superasfalt».

– Det var nok mer ment som et begrep for å illustrere at asfalten som ble lagt var en del sterkere enn andre typer asfalt, sier Jørgensen.

– I sentrum legges det også denne gang en asfalttype som er beregnet for større trafikkmengden og slitasje – den har en større stivhet enn det vi bruker på veier med mindre belastning.

– Asfalten som ble lagt i 2012 har hatt den forventede levetiden, påpeker Jørgensen.

Omfanget ikke avklart

Også andre trafikkerte strekninger vil få nytt dekke i år, lover Jørgensen.

–RV 083 på strekningen fra Bergseng bru og fem til krysset Scandic hotell vil bli lagt i år, enten med ett midlertidig dekke, eller ett fullverdig dekke. Unntatt der hvor Harstadpakken/ Harstad kommune har lagt nytt dekke. Sist det var lagt asfalt her var i 2011 og 2014.

– RV 083 på strekningen fra tunnelinnslaget på Seljestad og fram til rundkjøringen i Kanebogen vil også bli reparert, men omfang er ikke avklart. Sist det var lagt asfalt på denne strekningen var i 2014, sier Jørgensen.

52 kilometer: Geir Jørgensen sier de 27 strekningene som får asfalt utgjør i alt 52 km. Foto: Øivind Arvola