– Det skal avholdes kontraktsmøte klokken 12 mandag, bekrefter kommunikasjonsleder Sune Aabø Parker i Veolia Transport Norge AS.

Det er Båtservice Mandal AS som skal produsere fartøyene.

– De er mer miljøvennlige enn dagens båter på de rutene kontrakten gjelder for, med tidsriktig konstruksjon i karbonfiber, opplyser konsernsjef Kjetil Førsvoll i pressemeldingen som går ut i dag.

– Mye lavere utslipp

Fylkesråd for miljø og samferdsel i Troms, Kari-Anne Opsal, uttrykker at hun ser fram til å få nye båter på plass. Spesialrådgiver Jan Egil Vassdokken ved fylkeskommunens miljø- og samferdselsetat forklarer hvorfor.

– CO2-utslippet halveres med disse båtene i forhold til dagens båter, sier han.

Flere har tidligere stilt seg tvilende til at utslippet blir så mye mindre, og i en tingrettsdom ble Veolias påstander om dette justert.

– Det er etter den justeringen man beregner 50 prosent besparelser på CO2-utslipp, sier Vassdokken.

Skrur ned farta

Spesialrådgiveren hadde ikke kravspesifikasjonene foran seg i går.

– Men jeg mener det er beregnet 2-2,5 millioner liter drivstofforbruk på de nye båtene, mens dagens bruker nesten 6 millioner liter på ruta. At de nye bygges i karbonfiber, gjør dem lettere. Dermed trenger de ikke så mye motorkraft for å få samme fart som dagens båter.

Men i kontrakten mellom fylkeskommunen og Veolia er også hastigheten justert ned fra 35 til 33 knop.

– Det gjør at man sparer veldig mye drivstoff, sier Vassdokken, som opplyser at reisetiden dermed øker med et kvarter til 2 timer og 45 minutter.

Han legger til at den teknologiske utviklingen har gått fremover siden Veolia første gang ble utropt til anbudsvinner for hurtigbåtrutene.

Jakter leiebåter

– Den første nye båten blir levert i februar neste år. Ifølge Veolias plan vil den siste av de tre båtene være på plass i juli/august 2010, sier Vassdokken.

Kontrakten med dagens hurtigbåter går ut når 2009 er omme. Ifølge Førsvoll vil Veolia operere rutene med andre tilgjengelige båter til de fortløpende erstattes av de nye.

– De jobber med å fremskaffe leiebåter. Disse skal vi godkjenne, sier spesialrådgiveren hos fylkeskommunen.

De har også stilt mange krav til universell utforming, siden mange reiser til og fra sykehus med båtene.

– Det skal være lett å komme seg på og av båten, være et visst antall seter med god beinplass, rullestolplasser og lignende. Personer som ikke kommer seg til kiosken om bord, skal kunne bestille varer fra plassen sin, sier Jan Egil Vassdokken.

Foto: -