Busstilbudet ble lagt betydelig om 5. mars, som en del av fylkeskommunens økte satsing på kollektivtilbudet i Harstad.

Passasjertallene for de første tre ukene etter omleggingen (5. – 23. mars i år) viser at sammenlignet med samme tidsperiode i 2017 er det en passasjervekst på 19,4 prosent. Det betyr at antall bussreiser økte fra 32.806 i den aktuelle perioden i 2017, til 39.171 i år.

Les også: Den største endring av busstilbudet

– Selv om perioden det gjelder er relativt kort, sier det langt på vei at omleggingen har hatt betydelig effekt allerede fra starten av. Det er vi selvfølgelig svært fornøyd med. I tillegg er det også slik at det er en liten utsettelse når det gjelder tilknytningen til Sjøkanten senter, da veitilpasningen ikke er helt ferdig. Når det er på plass i løpet av mai forventer vi også at det vil ha positiv effekt at man kan ta buss til og fra her, sier fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp).

Fra 2014 til 2017 har det vært en vekst i passasjertallene på cirka 9 prosent på årsbasis. I perioden 1. januar – 23. mars 2018 er veksten 3 prosent sammenlignet med samme periode i 2017.

Les også: Kritiserer de nye bussrutene

– Som fylkesråd for samferdsel og miljø er jeg selvsagt fornøyd med den samlede utviklingen vi har hatt, og da særlig med utviklingen etter omleggingen 5. mars, da vi jo legger inn en økt satsing på busstilbudet i Harstad på 4-5 millioner i året fra og med i år, sier Prestbakmo.

Fakta:

  • 19,4% økning i passasjertallene de tre første ukene etter omleggingen av busstilbudet i Harstad 5. mars, sammenlignet med samme periode i 2017.

  • I perioden 5.-23. mars i å ble det foretatt 39.171 passasjerreiser i Harstad, mot 32.806 i samme periode i 2017.

  • Veksten i passasjertallene fra 2014 til 2017 har vært på 9%, og utviklingen fortsetter inn i 2018, med 3% flere passasjerreiser 1. januar – 23. mars sammenlignet med samme periode i 2017.